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Publication date 2012-09
POLLARD Julie
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La ville est-elle construite et organisée par les acteurs de marché ? Qui sont-ils, et comment les caractériser ? Leurs stratégies guident-elles le développement urbain ? Comment s'imposent-ils - ou composent-ils avec - les pouvoirs publics, la société civile ? Plus fondamentalement, en quoi s'agit-il d'une entrée pertinente pour penser les transformations urbaines? Centré sur les acteurs de marché dans la ville, ce texte propose volontairement de déplacer le regard par rapport aux débats en cours sur la ville néolibérale. A partir d'une approche centrée sur les acteurs de marché, il montre les limites empiriques de la notion de ville néolibérale pour rendre compte des transformations en cours.

This paper aims at discussing the neo-liberal city theoretical framework by exploring how market actors initiate and shape processes of urban policy change and the increasing shift towards market-oriented regulations. This framework is based on the following assumption: market dynamics are considered as a major driver behind neo-liberal processes and urban policy change in cities. Yet, the literature on policy transfer and diffusion shows that such a process is not "agentless", and does not result in "spontaneous policy-making". Our objective is to go beyond the rhetoric of neo-liberalism in order to explore the features and the role of urban market actors in urban policies. First, we draw on both public policy analysis and the sociology of markets in order to define and characterize urban market actors. We identify actors within "market situations" and not defined as market actors a priori. Such an approach allows going beyond some limits of neo-liberalization theoretical frameworks by articulating long- and short-term perspectives, by taking into account the heterogeneity of market actors and by invalidating empirically the implicit similarity/ symmetry between firms and market actors. Second, this analytical framework is explored empirically through two contrasted cases - property developers and airport companies. By comparing their long-term evolutions (resources, strategies, etc.) in four major European metropolitan areas (Paris, London, Madrid and Frankfurt), we highlight the socio-spatial consequences of increasing international circulation of policy models and ideas in the housing and airport planning policy domains.

in Revue Française de Science Politique Publication date 2011-01
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Dans quelle mesure l'analyse des formes d'instrumentation, c'est-à-dire du choix et de la combinaison d'instruments, explique- t-elle l'émergence et le développement d'une action publique autonome ? L'entrée par les instruments apporte-elle un éclairage fécond sur l'évolution des formes de pilotage de l'action publique privilégiées au sein de l'Union européenne ? À partir d'une analyse comparée et systématique des instruments des politiques européennes environnementales et urbaines entre 1972 et 2006, cet article s'interroge sur la relation entre les formes d'instrumentation de l'action publique européenne et la gouvernance de l'Union européenne. À travers l'analyse de deux cas contrastés, cet article montre dans quelle mesure, à travers quels mécanismes et avec quels effets, les instruments ont structuré les transformations de l'action publique européenne sur la moyenne durée.

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1st lines: The Progressive Post (PP) – When do you think that European towns and cities started to become progressive? Charlotte Halpern (CH) – There was a clear turning point in the 1970s when a concentration of middle class people and those with greater wealth and education showed an increased interest in culture, sport and quality of life. Alongside this change came the process of de-industrialisation in cities, which manifested itself in different ways and at different times, depending on the European country in question. PP – How would you define this progressive trend then? CH – If we look beyond voting patterns, we have seen an emergence of new urban social movements. In cities across Germany and the Netherlands, students, environmentalists, pacifists and anti-nuclear activists are getting their causes into the public eye and demanding new forms of democracy and urban planning legislation. These sorts of movements have encouraged the development of the concept that a city should be a laboratory for democracy and urban development even if commercial interests and inequalities remain ever present.

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La majeure partie des villes de l’union européenne est dirigée par des maires progressistes. Avec Charlotte Halpern nous avons essayé d'analyser pourquoi et comment cette tendance a évolué ces dernières années.

in Revue française de science politique Publication date 2017
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1ères lignes : Depuis une vingtaine d’années, de nombreux travaux ont été consacrés aux « méthodes mixtes » (Mixed-Methods) en science politique. En dépit de la diversité des procédures développées, leurs promoteurs sont énéralement motivés par un même constat : les approches qualitatives, appliquées « en profondeur » à un petit nombre de trajectoires, pourraient utilement servir à compléter, nuancer, voire remettre en cause des théories démontrées par des méthodes quantitatives sur de plus grandes populations de « cas ».

1ère lignes : Dans leur ouvrage intitulé Relic, William Howell et Terry Moe poursuivent leur travail de conceptualisation de l’institution présidentielle aux États-Unis, entamé au début des années 2000 pour le premier1, et dans les années 1980 pour le second2. Bien que fondée sur un bilan des précédents travaux des auteurs, la thèse générale développée dans le livre se présente surtout comme une prise de position dans le débat public américain.

in Revue française de science politique (English) Publication date 2013
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1st lines: 1. Regulation and Industry Change: reversing cause and effect The link between the evolution of regulatory institutions and the development of new schemes for value creation within an industry (i.e, its business model) has most often been studied from the angle of how sectorial change has affected the institutionalization of new policy instruments. More precisely, the line of questioning generally adopted has been whether or not political actors have sought to simply follow long term trends within an industrial sector - e.g., technological breaks or the evolving structure of innovation (Aghion and Howitt 1992), its exogenous conditions (Kane 1981) and more recently, economic crisis (Tirole 2012) - by creating an appropriate regulatory framework, consistent with the new environment in which private actors operate. If bureaucrats or politicians appear to have failed to ensure that new processes of value creation are translated into regulatory institutions that match the dynamics of the sector in question, other scholars regularly allege the capture of the political process by interest groups (Carpenter and Moss 2014).

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First lines: Over the last twenty years, many studies have reported the growing use of market-based instruments for the delivery of health services in Europe. Though still largely funded by the public purse, the general narrative that emerges is that European healthcare systems face a creeping tendency towards the integration of competition, price mechanisms, exit options, agencification or more specific tools (see for examples Paton, 1998, Neby, 2015). Scholars have devoted a great deal of attention to distinguishing this process of marketization from privatization (Hansen and Lindholst, 2016). Put simply, the former does not necessarily equate to, nor does it entail, the later. While marketization can occur without significant shifts in terms of the overall share of public spending, privatization designates an increased level of provision led by private providers — conversely, these providers may resemble former public actors more closely than market operators. Stated differently, there can be marketization without privatization, and vice versa. However, research also suggests that marketization in health policy has often been paralleled by privatization, even though contrasting paths have been followed from one country to another (Maarse, 2006).

in The Oxford Handbook of French Politics Publication date 2016-11
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This chapter examines the profound changes that have taken place in Environmental and Energy Policy (EEP) study in and about France. It explains why and how they constitute a challenge from a substantive and an analytic perspective, as well as it accounts for its ambivalent position in comparative political research. In the French context, it argues that EEP still holds an ambivalent position as a case study in comparison with other Western democracies and as a field of study in French policy studies. This chapter develops two main arguments in order to account for this. First, the emergence of EEP study in the French context is closely related to this policy’s origins and long-held strong relationships with the ecologist movement. Second, EEP in France long constituted a challenge for both comparative political research and for classic models about the functioning of the State and policy-making in France. This chapter concludes by challenging the idea that EEP in France is sufficiently specific, as a policy domain and as a political context, to justify excluding it any further from comparative political research agendas.

in Revue française de science politique Publication date 2009-06
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L'ouvrage apporte une contribution importante à l'analyse des risques et du rôle de l'État dans le gouvernement des sociétés contemporaines. Son originalité par rapport à d'autres ouvrages récents consacrés à l'analyse des risques – on pense par exemple aux travaux de Claude Gilbert et d'Emmanuel Henry – réside principalement dans le choix de la démarche : appréhender le risque à travers les principales étapes de son parcours de vie. Olivier Borraz dessine en effet avec précision les contours d'une approche sociologique de l'objet « risque collectif » : pourquoi, comment, où et par qui certaines activités sont-elles qualifiées de risques et font ensuite l'objet d'un double traitement, politique et technique, dans le cadre de la sécurité sanitaire ? Au-delà de l'analyse des risques, l'auteur s'interroge sur la manière dont les formes de traitement des risques mobilisées par l'État et les acteurs publics permettent d'interroger la capacité de l'État moderne à assurer la sécurité de sa population face à la multiplication des menaces pesant sur la santé et l'environnement. [Premier paragraphe du CR]

Why do people declare themselves to be highly concerned by ecology in the long run but vary over time in their commitment to the environmental cause? This article seeks to address this question by revisiting the environmental policy hypothesis. More precisely, it argues that such an assumption has not been demonstrated empirically partly because of data unavailability and to the choice of indicators. This article contributes to the wider debate on the disconnect between environmental concern and behaviour between 1971 and 2008 by using the choice and combination of policy instruments as an indicator of evolving relationship between the governing and the governed. This exploratory approach suggests that environmental behaviour may be increasingly channelled by environmental policies and less so by other forms of (individual or collective) mobilisation.

in Sustainable Aviation Futures Publication date 2013-11-15
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Drawing on an original dataset, this chapter demonstrates the growing role airport infrastructures and their managing authorities have come to play in shaping airport politics that is, how, by whom and where airports are built, modernized and expanded. Yet they have received little attention in recent attempts to characterize and explain the transformations of global aviation politics. This chapter suggests focusing on airport companies as an attempt to characterize their long-term trajectories both in terms of their properties and in terms of their operating contexts. First it shows that airport companies have developed into full-blown economic actors, which enjoy greater levels of autonomy through the systematic accumulation of resources, the diversification of revenues, and new alliances with the global finance and consulting industry. Second, the chapter discusses the role of domestic regulatory reforms as the main driver for change in major European airport markets. Third, it demonstrates the extent to which the complex interplay between public and private ownership has shaped the rescaling of the territorial dimension of airport activities, thus explaining the limited impact of anti-airport campaigns over the long-term development of major European hubs. This chapter has larger practical and research implications in that it demonstrates the need to go beyond a functional and context-dependent approach to airport infrastructures and managing companies.

in Flux Publication date 2011-05
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Ce troisième volet de portraits d'entreprise consacrés à celles qui gèrent des aéroports permettra de s'interroger sur l'évolution des activités de gestion aéroportuaire. Quels sont les effets liés à la double logique de privatisation et, dans certains cas, de financiarisation des activités aéroportuaires sur les opérateurs qui en assurent la gestion ? Quelles ont été les stratégies développées par les opérateurs dans différents pays européens pour bénéficier de capacités accrues de financement et renforcer leur autonomie dans les choix liés à leur développement? Centré sur l'opérateur britannique BAA plc, ce portrait permettra de rendre compte des contraintes, notamment en temps de crise économique, liées à un choix de développement centré sur les activités non aéroportuaires.

Based on a comparative and long-term analysis of conflicts around airport planning in France and Germany, this presentation seeks to make three contributions to the understanding of State restructuring in air transport policy domains. First, it explores the general assumption under which some elements of the logics of State restructuring in the European Union can be explained by evolving relationships between public policies and their challengers (see also Dupuy and Halpern, 2009). The growing number of protest activities centred on policy outcomes has contributed to put the question of evolving relationships between public policies and their challengers back into fashion. This larger phenomenon led numerous scholars to assume that social mobilizations had structuring effects on forms of policy-making. By contrast and drawing on a comparative analysis of politics of airport planning in France and Germany, this presentation challenges this general assumption and shows that conflict resolution dynamics are primarily explained by changes within policy structures, whereas political factors intervene as intermediary variables.

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La ville est-elle construite et organisée par le marché ? De nombreux travaux, anciens et plus récents, ont montré la pertinence d'une entrée par le marché pour rendre compte des transformations de la ville. Certains se sont attachés à rendre compte des effets sur les territoires urbains des dynamiques de mondialisation et des transformations du capitalisme. D'autres se sont interrogés sur le rôle de l'argent dans le fonctionnement quotidien de la ville, ou encore sur les effets du marché sur la transformation des formes urbaines. Ce numéro spécial entend contribuer au débat de manière originale à travers plusieurs choix de positionnement, communs aux contributeurs. Tout d'abord, il part du postulat qu'un positionnement intermédiaire, centré sur les acteurs de marché, constitue un point de départ heuristique pour explorer les transformations urbaines en cours. Ensuite, la perspective interdisciplinaire qui caractérise ce projet (géographie, urbanisme, science politique, sociologie, économie urbaine, ethnologie, histoire) permet de revisiter ces questionnements classiques. Enfin, il entend mettre au premier plan les enjeux épistémologiques et méthodologiques soulevés par l'analyse du marché dans la ville, lesquels sont souvent relégués au second plan ou abordés en creux par la recherche urbaine. L'objet de ce numéro spécial consiste à questionner les choix opérés par la recherche urbaine à partir de cas empiriques et de postures de recherche contrastés. La diversité assumée des postures de recherche donnera lieu, dans chacune des contributions, à un effort de réflexivité sur la démarche de recherche et les catégories d'analyse privilégiées.

in Revue Française de Science Politique Publication date 2010-11
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L’analyse des politiques publiques, en tant que discipline, fait aujourd’hui pleinement partie du paysage de la science politique française. La question de son institutionnalisation est ainsi largement dépassée, comme en témoigne la multiplication des recherches, publications, formations spécialisées et autres enseignements dans ce domaine. [Premier paragraphe]

in Politiques publiques 3. Les politiques publiques sous Sarkozy Publication date 2012-01-30
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L'environnement et le développement durable ont fait l'objet d'une attention politique et sociale sans précédents pendant le quinquennat Sarkozy : déclarations volontaristes, réformes ambitieuses, etc. Pour autant, l'interprétation globale des réformes et des politiques conduites ne saurait se limiter à la seule analyse des discours politiques volontaristes d'un président nouvellement élu ou cherchant à remobiliser ses soutiens en prévision de rendez-vous électoraux à mi-parcours. Au-delà des effets d'annonce, l'enjeu consiste à s'interroger sur les effets à plus long terme de ces réformes et politiques sur le pilotage de l'action publique environnementale, les politiques sectorielles et la représentation des intérêts environnementaux. Le chapitre s'organise en trois parties : la mise en politique des enjeux d'environnement et de développement durable, les principales réformes et politiques qui ont marqué le quinquennat, et enfin, l'analyse, succincte, des principaux effets observés.

Why have some cities in Europe been able to achieve a shift from the car-oriented city towards more sustainable modes of transport? How can other parts of Europe and the EuroMed draw lessons from CREATE? In order to answer these fundamental questions, the CREATE (Congestion Reduction in Europe, Advancing Transport Efficiency) project’s main objective is to reduce road congestion in European cities by encouraging a switch from cars to more sustainable modes of transport. Among other valuable lessons, the CREATE project shows how strong urban governance contributes to the shift towards the liveable city.

in West European politics Publication date 2010-11
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Hussein Kassim and Handley Stevens provide a timely assessment of the EU’s role in the transformation of the aviation sector. Based on a thick and detailed empirical knowledge of the field, the authors analyse why and how such a comprehensive policy framework, encompassing all areas of the aviation sector and with farreaching consequences both on member states and beyond EU borders, was developed in such a short period of time at EU level. The book also makes several important contributions to the study of European policies and of Europeanisation (...).

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Some of the economic advanced European cities appear to have decoupled the correlation between economic growth a car ownership and car use. The research project CREATE funded by the European Commission is aimed at identifying the reasons and framework conditions for this turnaround by analyzing historic data of five European capital cities (Vienna, London, Paris, Copenhagen, Berlin). Each of these cities implemented different strategies to achieve a more sustainable transport network influencing the mobility behavior, in particular, car use. The City of Vienna, for example, changed their transport policies from a more car-oriented transport masterplans in the past to a push-and-pull strategy by improving the public transport supply, mainly based on the extension of the underground network, and at the same time implementing pedestrian areas and parking restrictions in the city, which are still enlarged continuously. The mode share of car use (driver and passenger) decreases from 40 % early in the 1990’ies to 27 % in 2014. However, the ambiguous goal of the current city development plan is to reach a share of car use of 20 % in 2025. However, despite these core elements of transport policies a lot of supporting transport measures and other framework conditions need to be considered. This paper presents the analysis of cause and effects in the City of Vienna and a cross-comparison among all five European cities analyzed in the CREATE project.

This paper contributes to recent academic debates on mobility and transport by exploring the emergence of innovative tram-based transport solutions in medium-sized and somewhat peripheral regions in Europe. More precisely, we argue that the profound transformations undergone by rail transport over the past two decades has contributed to weakening existing governance structures, thus opening numerous opportunities for new entrants, technical innovations and original forms of territorial cooperation. The comparative analysis of four mobility strategies (France, The Netherlands, Germany and the United Kingdom) demonstrates the ability of medium-sized cities to develop innovative transport solutions by adapting existing networks .

Based on a comparative assessment of the development of new and improved tram projects in the five SINTROPHER partner regions, this study explores the added value of transnational cooperation for the diffusion of cost-effective transport solutions in Europe. The analysis contributes to wider academic and professional debates on evolving patterns of urban mobility through a series of three contrasting hypothesis. It is organised around three main objectives: 1) Assess the scope for collective learning among SINTROPHER Partners, by focusing on decision-making processes; 2) Identify (legal, administrative, technical) challenges to technology transfer in each partner regions; 3) Explore the actual scope for transnational cooperation in the development of new or improved tram projects in and outside North-Western Europe.

L'approche de l'action publique sous l'angle de ses instruments s'est développée à partir des années 70 dans une perspective fonctionnaliste et de management public qui recherchait la meilleure adéquation entre les finalités des programmes d'intervention publique et les techniques de régulation utilisées. Depuis les années 90 la réflexion sur les technologies de gouvernement s'est amplement diversifiée. Le projet initial est poursuivi plus ou moins explicitement et s'inscrit aujourd'hui dans réflexion sur les « nouveaux modes de gouvernance ». Mais, cette perspective n'est plus hégémonique, elle est amplement concurrencée par un ensemble de travaux de type historique et/ou sociologique basés sur l'étude des organisations et de la bureaucratie, celle des innovations scientifiques et techniques, celles des systèmes cognitifs, mais aussi sur celle des rapports de pouvoir et des modes de domination induits et équipés par les Instruments. Il serait absurde de prétendre à « Une Ecole de l'Instrumentation Politique ». D'ailleurs, personne n'y prétend. Ce champ de recherche est manifestement pluriel et c'est là que réside aujourd'hui sa principale richesse scientifique. Tout en travaillant dans le cadre de paradigmes très différents, les auteurs qui introduisent à un moment donné de leur recherche un angle de réflexion sur les instruments se rejoignent pour en faire surtout une entrée méthodologique. Envisager, à un moment une activité de régulation sous l'angle de son instrumentation c'est : * d'une part, un moyen de déplacer le regard scientifique en prenant une distance vis-à-vis des catégories d'analyse traditionnelles (les acteurs, leurs intérêts et leurs croyances, les institutions formelles) ; * c'est d'autre part, recourir à un analyseur qui met souvent en évidence des dynamiques et des mobilisations peu visibles et des effets inattendus.

in Pouvoirs locaux Publication date 2012-06
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Le débat engagé sur la différenciation territoriale offre un éclairage fructueux pour rendre compte des transformations survenues dans la politique des déchets ménagers en lien avec le Grenelle de l'environnement . A l'instar de la situation observée pour d'autres utilities (Lorrain, 2005), les arrangements institutionnels qui fondent cette politique sont le produit des relations entre les collectivités locales (municipalités), les acteurs économiques (entreprises regroupées par secteurs d'activités, grandes firmes urbaines) et l'Etat. Dans ce contexte, les tentatives réitérées de remise en cause de la valeur économique des déchets ménagers, de l'autonomie politique et fiscale des municipalités en matière de déchets ménagers, ou encore des modes de calculs de la rente des acteurs économiques impliqués se heurtent à de nombreuses résistances. Les débats engagés dans le cadre du Grenelle permettent la renégociation des arrangements existants, et accélèrent le redéploiement de cette politique sur une base nationale.

Le processus politique qu'a constitué le " Grenelle de l'environnement " entre juillet et décembre 2007, ainsi que la poursuite des discussions engagées au sein de comités opérationnels, permettent de s'interroger sur le lien entre dispositif de concertation et action publique. Ce dispositif élargi à un large public, permet en effet aux pouvoirs publics de répondre à ce double enjeu : d'une part mobiliser un large public et d'autre part, rationaliser, coordonner l'action publique. Il s'agit en effet d'un processus politique d'une ampleur sans précédent, dont l'originalité réside dans l'articulation entre une dimension cognitive porteuse d'une conception apolitique de l'environnement et du développement durable et d'une approche pragmatique de leur traitement, et d'une dimension procédurale fondée sur un instrument de coordination caractérisé par sa grande complexité et garantissant l'ouverture successive de différents espaces autonomes. S'interroger sur la relation entre Grenelle de l'environnement et action publique pose la question de la coordination de ce dispositif, et des espaces autonomes dont il contribue à l'ouverture, avec une sphère politique basée sur la représentation d'une part et avec les politiques publiques d'autre part. L'analyse de ce dispositif permettra de s'interroger sur les effets propres du dispositif de concertation, c'est-à-dire indépendamment des objectifs qui lui ont été assignés par les pouvoirs publics lors de sa création. Appliquée au cas de la politique de recyclage des déchets ménagers, cette communication s'organise autour de l'hypothèse de travail suivante : le Grenelle de l'environnement, en tant que dispositif de concertation, explique une partie des recompositions de l'action publique. Ce papier montrera dans quelle mesure les différents espaces de discussion ouverts par le Grenelle de l'environnement (Intergroupe " Déchets ", Comité opérationnel n°22, Loi Grenelle 1) ont accéléré la redéfinition des enjeux liés au recyclage des déchets ménagers sur une base nationale. Ce travail s'appuie sur trois types de sources : 1) des données quantitatives rassemblées dans la base de donnée des " acteurs " du Grenelle ; 2) une analyse des documents produits en prévision, dans le cadre et suite au Grenelle de l'environnement ; 3) une première série d'entretiens semi-directifs réalisés auprès des principaux acteurs nationaux de la politique de recyclage des déchets ménagers.

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