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La crise nucléaire nord-coréenne et le prix Nobel de la Paix décerné à la Campagne internationale pour l’abolition des armes nucléaires (ICAN) pour son action conduisant à la conclusion d’un traité d’interdiction de ces armes ont récemment généré une prolifération des discours « experts » sur le nucléaire. Une série de contre-vérités et d’arguments d’autorité est venue saturer le discours public sur ce sujet, alors même que la France s’engage dans la perpétuation de son arsenal. Dans ce contexte, cette brève intervention vise à rétablir quelques faits fondamentaux à la lumière des avancées de la recherche et veut proposer des moyens de détecter le prêt-à-penser, les contrevérités et la désinvolture du discours « expert » français sur les armes nucléaires.

in The Conversation Publication date 2019-02-26
FIALHO Fabrício M.
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Nuclear diplomacy as well as anti-establishment movements across the world beg the same question: which elites’ judgement is still trusted? The likely disappointment following the upcoming Trump-Kim summit will be blamed on insufficient trust or untrustworthiness of one or both of the participants. Similarly, the demise of the 1987 Treaty on Intermediate Nuclear Forces is the outcome of the United States and Russia accusing each other either of breaching the terms of the Treaty or of scapegoating the other side. In this context of increasing distrust of elites and institutions as well as renuclearization of international politics, Pope Francis is a most interesting case to study: while facing a crisis regarding sexual abuse within the catholic church, he has remained a relatively popular figure even beyond believers; he also radicalised the Vatican’s stance against nuclear weapons policy. He unconditionally condemned use as well as threats of use of nuclear weapons on political and theological grounds. Is his judgement trusted? Is his leadership influential?

in Alternatives économiques. Hors-série Publication date 2019-01
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Entretien avec Benoît Pélopidas par Yann Mens.

in Repenser les stratégies nucléaires. Continuités et ruptures Sous la direction de MESZAROS Thomas Publication date 2019-06
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Le 25 novembre 2016, Fidel Castro décède. Il était le dernier chef d’État vivant ayant participé à la crise nucléaire de 1962, largement considérée comme le moment où l’humanité a été la plus proche de la guerre nucléaire. Avec lui, nous avons perdu un lien direct avec l’expérience de la peur intense d’une guerre nucléaire imminente ainsi que l’enseignement du rôle crucial de la chance dans la préservation du monde contre la dévastation nucléaire. Désormais, notre interprétation du danger de la crise la plus dangereuse de l’histoire de l’ère nucléaire est radicalement détachée de l’expérience directe au plus haut niveau de décision...

Publication date 2014-04
LEWIS Patricia
WILLIAMS Heather
PELOPIDAS Benoît
AGHLANI Sasan
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Nuclear weapons have not been detonated in violent conflict since 1945. The decades since then are commonly perceived – particularly in those countries that possess nuclear weapons – as an era of successful nuclear non-use and a vindication of the framework of nuclear deterrence. In this narrative, the fear of massive retaliation and a shared understanding and set of behaviours are believed to have prevented the use of nuclear weapons. Yet the decades since 1945 have been punctuated by a series of disturbing close calls. Evidence from many declassified documents, testimonies and interviews suggests that the world has, indeed, been lucky, given the number of instances in which nuclear weapons were nearly used inadvertently as a result of miscalculation or error...

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Though national and regional conflicts and international terrorism remain rife, since 1945 the world has not been subjected to truly pan-regional or trans-continental war. Over the following pages four experts in international security debate the role nuclear arsenals may have played in curbing large-scale conflict.

in Site du CERI Publication date 2017-03-23
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Avec l’arrivée au pouvoir de Donald Trump et les tensions entre la Russie et l’OTAN, les armes nucléaires sont à nouveau un sujet de préoccupation, et pas seulement celles dont dispose Pyongyang ou celles dont les experts nous disent depuis dix ans que l’Iran va se doter à très court terme. Les dirigeants des Etats nucléaires vont devoir faire des choix cruciaux dans les cinq prochaines années alors que les Etats dotés ont ou vont lancer des programmes dits de « modernisation », qui engagent leurs communautés politiques pour au moins trente ans et qu’un traité visant à interdire les armes nucléaires va être négocié à New York. La recherche a un rôle essentiel à jouer dans ce cadre. Un débat public éclairé exige qu’une recherche indépendante éclaire les termes des paris présentés.

in San Francisco Chronicle Publication date 2011-12-11
PELOPIDAS Benoît
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The supercommittee's failure to reach an agreement on debt reduction will probably result in unexpected reductions of the U.S. nuclear arsenal. That possibility concerns the defense establishment, but it also presents an opportunity: It might finally be possible to have an honest debate about the role of nuclear weapons in U.S. strategy and the prospect for further arms reductions...

in British Foreign Policy and the National Interest. Identity, Strategy and Security Publication date 2014
PELOPIDAS Benoît
WELDES Jutta
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This paper examines UK national (security and nuclear) interests in relation to Trident and the recent putative shift in conceptions of UK national interests from a discourse of ‘security’ to one of ‘resilience’. We discuss the rise of resilience in the discourse of UK national interests and reflect upon its possible articulations with the concept and goal of security, in order to make sense of what a shift from security to resilience would entail. We then assess the practices of UK nuclear weapons policy, and Trident in particular, in relation to the requirements with which a resilient nuclear weapons policy would need to comply. We conclude that the perceived requirements of deterrence as a communicative practice in large part explain missed opportunities to acknowledge the risk of a nuclear accident and the possibility of a consistent shift towards resilience as a national priority.

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