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1st lines:: France’s relationship with the EU appears paradoxical given the contrast between the traditional pro-EU involvement of French elites and regular expressions of reticence, such as the opposition to the Draft Constitutional Treaty rejected by referendum in 2005. As a result of this paradox, the national narratives for supporting French membership to the EU suffer from progressive erosion and Euroscepticism is subtly gaining ground. Support for the EU also has suffered, as in most of the other member states, from the on-going economic and financial crisis. The difficulties to overcome, as well as the growing gap between France and Germany, have been pointed to by Eurosceptic forces who criticise the lack of genuine protection offered by the EU. The argument is two-fold: globalisation is generally perceived as being as much of a threat as the enlargement of the EU.

in The Citizen and the Chinese State ( Library of Essays on Chinese Law) Publié en 2011
YANG Lihua
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in The Distinguished Lectures on Constitutionalism Publié en 2010
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Cette recherche explore les dynamiques et les impacts des transferts de concepts de développement urbain durable (DUD) de l’Europe vers la Chine. Ce sujet a suscité de plus en plus d’intérêt, suite à l’apparition de partenariats internationaux pour le développement d’éco-villes et de méthodes pour améliorer la qualité de vie des villes existantes. Cette étude explore en particulier une initiative de coopération internationale qui a concerné la ville de Yangzhou dans les années 2000. Cette initiative visait à promouvoir le transfert du concept de « rénovation urbaine douce », développé à Berlin au début des années 1980, afin d’encourager la conservation des quartiers traditionnels de Yangzhou. Partant des questions de recherche vouées à savoir si un modèle développé dans un contexte spécifique peut être mis en œuvre dans un autre, et la contribution de la coopération internationale dans ce processus, cette étude analyse le transfert de la rénovation urbaine douce à Yangzhou. Elle utilise un cadre de recherche qui met l’accent à la fois sur les résultats du transfert et sur le processus qui a amené à ces résultats. En se basant sur l’analyse de documents officiels, sur l’examen de la littérature et sur plusieurs entretiens, cette étude révèle que la coopération internationale peut contribuer de manière importante aux transferts de modèles de DUD. Elle révèle également que le succès de ces initiatives dépend beaucoup des capacités locales à importer les modèles étrangers. En particulier, elle montre que à Yangzhou ces capacités sont limitées. Ces limites sont surtout attribuées à la volonté politique des principaux décideurs locaux et à la structure institutionnelle du gouvernement local, qui fait prévaloir l’informalité et les décisions hiérarchiques sur l’application des règles formelles.

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The recent obstacles to European integration have relaunched a debate that makes ethics and transparency core parts of the European agenda. This hints at the possibility of a more demanding regulation of lobbyists and, in broader terms, of all parties involved in the European Governance. The dynamics currently at work testify to growing receptiveness of EU officials to the claims of the Alter-EU movement; to the power struggles between representation models; and to the existence of more or less open, virtuous and/or citizen-controlled conceptions of public action that reflect differentiated national traditions and practices (...).

in Politique européenne Publié en 2016-03
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Quels sont les éléments qui fondent la spécificité et la singularité de l’intégration européenne ? Son expérience éclaire-t-elle les dynamiques régionales observables ailleurs, et jusqu’à quel point ? Pour les appréhender en se gardant des contre-sens, les processus de régionalisation doivent être contextualisés, c’est-à-dire analysés en intégrant les dimensions spatiales, temporelles et culturelles qui façonnent les intérêts politiques, les significations et les types d’investissement dont ils sont le support. Les pages qui suivent tentent de préciser les implications de cet argument, en s’inscrivant dans la perspective formalisée par le courant de l’analyse contextuelle, tel qu’il a été développé en particulier par Charles Tilly et Robert Goodin. Si la régionalisation prend des formes aussi inégales, c’est que sa mise en forme est dépendante des circonstances. Quels sont ces effets contextuels et comment s’exercent-ils ? C’est ce que nous tentons de clarifier à partir du cas européen, qui est celui ou les dynamiques de l’intégration ont été jusqu’ici les plus significatives, pour en souligner la singularité et en discuter la portée. Ce sont les propriétés de situation et de temporalité qui expliquent, dans cette perspective, le caractère unique de l’intégration régionale en Europe.

in The Transition of the Public Sector: East Asia and the European Union Compared Publié en 2007
BALME Richard
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Analyzing civil societies in the aftermath of 1990 in Eastern Europe leads to a paradox: although democracies there seem to be well embedded in different polities, a lot of authors mention the weakness of their civil societies. Hence the concern about the causal link between both terms (democracy and civil society), and the reasons which can explain this paradox. How is it possible to consider the disconnection of both terms ? Indeed, in western literature, democratic order is deeply connected to civil society, and several philosophical and sociological studies are based on such an assumption. Nevertheless, in Eastern Europe, a lot of arguments have been raised since 1990 explaining the lack of civic commitment either by asserting the lack of civil society under the communist regimes or by questioning the true impact it had before 1989 when it existed. The article questions the possible new concept of democracy in Eastern Europe that seems to be not necessarily connected to the modernization process, which the democratic order – following the western literature - is supposed to be the best support of.

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The issues faced by the People's Republic of China (PRC) in formulating its climate policy do not come from a denial of the reality of climate change, nor form a reluctance to introduce new policies and regulations at the domestic level. They stem rather from general difficulties relating to the effective implementation of regulations in the Chinese political system, and primarily from the incompatibility of different objectives, in particular the achievement of greenhouse gas (GHG) emission reductions with the technology available and the growth of the Chinese economy, both in intensity and in content. One of the interesting paradoxes of this situation concerns the centrality of China's growth model for the global economy, meaning that this country's domestic regulation has potentially far-reaching implications for the major economies worldwide. Without further significant changes in the structure of the political economy of developed countries, China will neither want, nor be able, to bring about any rapid change in its development path. To explain this situation, this paper reviews the drivers of policy developments addressing climate change in the PRC before describing the policy instruments selected by China in the formulation of its climate change policy. The paper also considers the position of the PRC in international climate change negotiations. Finally, it examines the implementation of these policies and assesses their capacity to effectuate a low carbon transition in China.

in Regulation & Governance Sous la direction de XUE Lan, BALME Richard Publié en 2012
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