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in MORE Publié en 2020-11-05
SARTI Francesco
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First lines: In the context of the COVID 19 crisis, the city-as-place approach gained new momentum as part of efforts to ensure safe distancing, accommodate demands for public space and reimagine the post-pandemic city.

in Gouverner la métropole parisienne. Etat, institutions, réseaux Sous la direction de LE GALÈS Patrick Publié en 2020-11
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A partir d’une question métropolitaine des plus classiques, les transports publics, ce chapitre porte sur le conflit et la coopération/négociation entre le Conseil Régional d’Ile de France et le gouvernement, suite à l’élection de Nicolas Sarkozy comme président de la République en 2007 et sa mobilisation sur la question du Grand Paris. Les mécanismes de résolution du conflit sur le Grand Paris Express et les ajustements progressifs ont contribué à l’organisation de la gouvernance de la métropole/région parisienne. Le cas des transports dans la région parisienne permet de mettre en évidence un cas original de gouvernance régionale en devenir. Il s’agit d’un cas d'initiatives politiques conflictuelles, de concurrence politique et de mécanismes de résolution des conflits dans un contexte de décentralisation, de métropolisation et de concurrence urbaine à long terme. Ceci conduit à des ajustements progressifs et à des résultats impressionnants en termes de mise en œuvre de politiques et d’investissement de transports urbains/régionaux.

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Promu depuis longtemps par les milieux écologistes, ce mouvement fondé sur la distinction entre l’utile et le superflu est revenu en force, et de force, avec le confinement. Après la sobriété subie, la sobriété choisie ?

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1st lines : In addition to fulfilling a functional role in cities, streets, roads and public spaces have a social, cultural and political significance as well. Yet the focus on motorised traffic when designing and managing road space has led to neglecting the critical role of the road network in urban life. As of today, this one-dimensional approach to designing and managing the urban road network is increasingly challenged by the rapid development of alternatives to motorized traffic and road uses from traffic-enabling infrastructures towards multifunctional urban assets in which recreational and place-making activities should be developed.

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1st lines: Cities across Europe have embraced new forms of mobility in their efforts to meet 2030 climate goals. New mobility solutions are being developed, with an increased concern for health, environmental and economic issues. The rapid surge that was observed in terms of shared and micro mobility solutions, e-commerce practices and new smart city technologies to orderly regulate parking and access in the urban areas also highlighted the need to frame if not constrain these developments and ensure their integration into existing mobility systems.

Publié en 2020-04-02
MCARTHUR Jenny
SARTI Francesco
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This report is the third WP2 deliverable. Drawing on the work done on the organizational, institutional, regulatory and political dimensions of road space allocation, it focuses on the contestation of street space. By purposefully using the notion of contestation, it sets out to identify various views on how space should be allocated across different transport modes and non-transport activities, as well as the various ways through which they are made material. Who has an interest in contesting road space arrangements or proposed changes? What are these claims about? How are they mobilized? To what extent are these claims channelled by formal consultation and decision-making processes? What similarities can be found across cities? How are these views represented at EU level? Drawing on an original qualitative dataset, the report includes an up-to-date analysis of how the contestation of street space enfolds across five cities - London, Constanta, Malmö, Lisbon and Budapest - and at EU level. Content: An up-to-date analysis of how the contestation of street space enfolds across five cities - London, Constanta, Malmö, Lisbon and Budapest - and at EU level ; Appendices : the detailed, supporting analysis for each of the five cases (“city portraits”), two sets of recommendations produced by ECF (European Cyclists Foundation) of how existing EU and Member states legislation should be revised in order to accommodate cycling.

in L’économie politique Publié en 2020-03
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1ères lignes : De nombreux facteurs confèrent aux villes un rôle moteur dans la transition écologique : l’aspiration à une meilleure qualité de vie, l’essor d’un marché de la ville durable, la poussée des partis Verts, des compétences locales étoffées... Mais l’environnement reste, pour la majorité d’entre elles, un vecteur d’attractivité plutôt qu’un objectif en soi.

in Roadspace reallocation: Streets as contested spaces Publié en 2020-03
MCARTHUR Jenny
THIJS Juliette
SARTI Francesco
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The development of new, alternative, diverse road uses challenges existing forms of allocating space on urban road networks. Different actors and stakeholders hold differing views on how space should be allocated across different transport modes and non-transport activities. These differing views are made material through the claims that are made by a wide range of stakeholders about the allocation and use of road space. What are these claims about? How are they mobilized? To what extent are these claims channelled by formal consultation processes? What similarities can be found across cities? How are these views represented at EU level? While some actors may promote the shift from roads as traffic-enabling infrastructure to a multifunctional urban asset, others resist this transformation. By purposefully using the notion of contestation, this report assumes that claims about the future of roads’ functions and uses contribute to reshaping the politics of space allocation as well as the ability of existing institutional arrangements and policy processes to accommodate such claims. It contributes to the work done in the MORE project by providing an analysis of the politics of road space allocation.

in Dictionnaire des mouvements sociaux (2ème édition mise à jour et augmentée) Publié en 2020-02
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Il s'agit de l'entrée Politiques publiques du Dictionnaire des mouvements sociaux. Ce texte a autant pour objet de présenter les fondements de l'analyse des politiques publiques que d'identifier des questions de recherche proches, sinon communes, de celles développées par la sociologie des mobilisations. Cette mise en relation permettra ainsi de s'interroger sur l'évolution des formes de participation et de représentation politique dans les sociétés contemporaines. Ainsi, et malgré les divergences initiales et les évolutions propres à ces deux sous-disciplines, toutes deux interrogent, à partir de l’attention portée aux transformations des formes de l’action collective, l'évolution des relations entre l'État et la société civile.

Publié en 2019-12-14 Nom de la conférence Politeia
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Plus de mobilité, plus de liberté… jusqu’à ce que la densité de nos grandes villes, les enjeux climatiques et toutes sortes de pollution de l’air s’invitent à la table. Face au défi de santé, de besoin de mobilité et de lutte contre le réchauffement climatique, comment se déplacera-t-on demain en ville ? L’essor de nouvelles mobilités, la coexistence d’acteurs privés et publics, et le développement de nouvelles technologies façonnent indéniablement la mobilité urbaine, qu’elle soit individuelle ou collective. Comment organiser ces mobilités et quel rôle pour la puissance publique ? Si le scénario de la trottinette généralisée n’est pas crédible, il nous invite aussi à un écosystème de mobilité - plus doux mais plus compétitif - et aux manières de le gouverner.

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