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La majeure partie des villes de l’union européenne est dirigée par des maires progressistes. Avec Charlotte Halpern nous avons essayé d'analyser pourquoi et comment cette tendance a évolué ces dernières années.

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1st lines: The Progressive Post (PP) – When do you think that European towns and cities started to become progressive? Charlotte Halpern (CH) – There was a clear turning point in the 1970s when a concentration of middle class people and those with greater wealth and education showed an increased interest in culture, sport and quality of life. Alongside this change came the process of de-industrialisation in cities, which manifested itself in different ways and at different times, depending on the European country in question. PP – How would you define this progressive trend then? CH – If we look beyond voting patterns, we have seen an emergence of new urban social movements. In cities across Germany and the Netherlands, students, environmentalists, pacifists and anti-nuclear activists are getting their causes into the public eye and demanding new forms of democracy and urban planning legislation. These sorts of movements have encouraged the development of the concept that a city should be a laboratory for democracy and urban development even if commercial interests and inequalities remain ever present.

in Revue française de science politique Publication date 2009-06
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L'ouvrage apporte une contribution importante à l'analyse des risques et du rôle de l'État dans le gouvernement des sociétés contemporaines. Son originalité par rapport à d'autres ouvrages récents consacrés à l'analyse des risques – on pense par exemple aux travaux de Claude Gilbert et d'Emmanuel Henry – réside principalement dans le choix de la démarche : appréhender le risque à travers les principales étapes de son parcours de vie. Olivier Borraz dessine en effet avec précision les contours d'une approche sociologique de l'objet « risque collectif » : pourquoi, comment, où et par qui certaines activités sont-elles qualifiées de risques et font ensuite l'objet d'un double traitement, politique et technique, dans le cadre de la sécurité sanitaire ? Au-delà de l'analyse des risques, l'auteur s'interroge sur la manière dont les formes de traitement des risques mobilisées par l'État et les acteurs publics permettent d'interroger la capacité de l'État moderne à assurer la sécurité de sa population face à la multiplication des menaces pesant sur la santé et l'environnement. [Premier paragraphe du CR]

in Policy analysis in France Sous la direction de HALPERN Charlotte Publication date 2018-01
HASSENTEUFEL Patrick
ZITTOUN Philippe
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This chapter stands as an introduction to an edited volume Policy analysis in France. It begins with a brief overview of what policy studies means and how it is analyzed in the French context. It then highlights and provides a few explanations for the enduring gap between academic knowledge and policy practices which characterizes French policy analysis. Third, it discusses the significance of policy studies in understanding State restructuring and policy developments in France. The fourth section introduces the book outline in greater detail.

This work package is the last section of our « policy instruments » project within the NEW-GOV project. After the first round of cases on policy instruments, then the database on policy instruments in urban and environment policy in Britain, France and Germany, we now focus on the policy instruments used by the EU for urban and environmental policy. By developing a longitudinal and sociological analysis of the elaboration, selection and integration of the EU's environmental and urban policy instruments since the early 1970s, our research design enables to critically examine the link between policy instruments and policy change and con-tributes to the understanding of restructuring forms of governance at the EU level. Drawing on the lists of policy instruments we developed during our research project and on the databases we developed, we firstly critically assess the methodology we developed during our project. Secondly, we continue by analysing the evolution of both public policies through the lenses of their instruments. In the case of urban policy area, we show that the capacity for innovation was limited, thus explaining why urban policy instruments have more or less al-ways been a version of regional policy instruments. In the case of the environment policy, we show that from the viewpoint of the origin of this policy's instruments, the EU has not been a source of innovation, but relied mostly on experiences developed in member states or at inter-national level. Thirdly, we analyse evolving forms of instrumentation in both policy sectors and show to what extent it constrained the development of these policy domains as well as the European integration process.

in L'action publique locale dans tous ses états. Différenciation et standardisation Publication date 2012-04
DOUILLET Anne-Cécile
LERESCHE Jean-Philippe
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Cet ouvrage est le prolongement des réflexions amorcées à l'occasion du Congrès 2009 de l'Association française de science politique (AFSP), dans le cadre de deux sections thématiques intitulées " Regards critiques : le local comme objet global " et " La démocratie locale en débats ". Ces deux ateliers visaient à faire le point sur les travaux sur le local en politique, pour mieux saisir et valoriser leur contribution aux problématiques de science politique. En effet, les travaux sur le local se sont multipliés en France depuis la décentralisation des années 1980 mais ils se sont accumulés sans que les concepts utilisés soient toujours bien définis, et dans une optique parfois plus descriptive qu'analytique (Smith, 2008).

in The Oxford Handbook of French Politics Publication date 2016-11
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This chapter examines the profound changes that have taken place in Environmental and Energy Policy (EEP) study in and about France. It explains why and how they constitute a challenge from a substantive and an analytic perspective, as well as it accounts for its ambivalent position in comparative political research. In the French context, it argues that EEP still holds an ambivalent position as a case study in comparison with other Western democracies and as a field of study in French policy studies. This chapter develops two main arguments in order to account for this. First, the emergence of EEP study in the French context is closely related to this policy’s origins and long-held strong relationships with the ecologist movement. Second, EEP in France long constituted a challenge for both comparative political research and for classic models about the functioning of the State and policy-making in France. This chapter concludes by challenging the idea that EEP in France is sufficiently specific, as a policy domain and as a political context, to justify excluding it any further from comparative political research agendas.

in L'action publique territoriale dans tous ses états. Différenciation et standardisation. Publication date 2012-04
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Dans quelle mesure l'évolution des relations entre l'Europe, l'Etat et le local explique-t-elle la recomposition des formes de production de l'action publique locale ? Les auteurs rassemblés dans la première partie de cet ouvrage apportent plusieurs éléments de réponse à cette interrogation initiale qui constitue, rappelons-le, l'un des "grands classiques" de la sociologie de l'action publique.

in La reconfiguration de l'action publique en Belgique Publication date 2012-12
AUBIN David
LELOUP Fabienne
NAHRATH Stephan
SCHIFFINO Nathalie
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Au cours de l'année 2011, toute l'attention politique s'est concentrée sur les négociations en vue de former la prochaine coalition au gouvernement fédéral qui aura mis un terme à plusieurs années de blocage politique. La pierre d'achoppement : la scission de l'arrondissement électoral de Bruxelles-Halle-Vilvorde (BHV) qui regroupe la Région de Bruxelles-Capitale et la moitié du Brabant flamand à l'occasion des élections fédérales et européennes, un vestige de la Belgique unitaire qui ne respecte ni les territoires des Régions, ni ceux des Provinces. La scission de BHV est un exemple des multiples impacts causés par les jeux d'échelle sur le système politique belge dont il s'agit maintenant de repérer les lignes de force afin de mieux comprendre la " fabrique " des politiques dans la Belgique d'aujourd'hui et de réfléchir à des pistes pour améliorer la gouvernance du pays. La Belgique est soumise à un double processus d'européanisation et de régionalisation qui modifie les dynamiques politiques dans les secteurs et questionne la cohérence des interventions publiques.

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