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En La educación después de Auschwitz, el filósofo alemán Theodor Adorno examina el propósito moral de la educación: su única meta es que tal cosa como Auschwitz no vuelva a suceder. En contra de los procesos de cosificación y de enajenación que llevaron a los campos de concentración, la educación tiene que formar a sujetos autónomos y capaces de tomar distancia (Adorno, 1977). Ahora bien, el conocimiento no persigue responder a preguntas morales; están en otro campo. Aun así, tiene consecuencias morales muy concretas. (primer párrafo)

in New Challenges for Knowledge Publication date 2016-12
ALBERT-ROULHAC Astrid
AMIEL Gautier
AUSTRY Jeanne
BENARBIA Hakim
BENSOUSSAN Alain
BERTHELOT Louis
BUGEAUD Maxime
FABRE Renaud
GIRARD-CHANUDET Camille
GOURVEST Arthur
GRAMAIZE Germain
HATTE Paul
HOLVOET Margot
JOUANNIC Thibault
LÉCRIVAIN Jean-Samuel
MARAVAL Alix
MESSERSCHMIDT-MARIET Quentin
PORNON Alix
ROUSSEAU-LEMARCHAND Camille
SAVATIER Louis
SCHWARTZ Julie
THIBAULT Guillaume
VAIRA Florence
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in Revista mexicana de sociología Publication date 2017-10
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in U.S. Intellectual History Blog Publication date 2017-03
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This post outlines ambiguities in Lewis Henry Morgan’s Ancient Society, particularly its handling of the ideal and the material. Ferrant relays that Ancient Society traces a grand human evolution from the material to the ideal by developing a materialist analytical framework. Morgan’s work purports to theorize about all humanity by generalizing practical findings about particular human groups. Its lofty intellectual endeavor includes emotional considerations about the endangered Iroquois’s concrete existence.

Ce document de travail décrit la ségrégation des catégories socio-professionnelles dans l’aire urbaine de Nantes en 2010, au moyen d’indices non-spatiaux (dissimilarité, isolement et interaction), spatiaux (indices de Moran univariés globaux et locaux), et de cartes. Les catégories socio-professionnelles les plus ségrégées sont les cadres, concentrés dans la ville de Nantes et de sa banlieue aisée, et, dans une moindre mesure, les ouvriers, particulièrement présents dans les espaces péri-urbains. La ségrégation des professions intermédiaires suit les mêmes tendances que celle des cadres, mais selon une intensité plus faible. La ségrégation des employés est semblable à celle des ouvriers dans la communauté urbaine de Nantes ; en revanche, leur distribution est davantage égalitaire dans les espaces péri-urbains. Les artisans, commerçants et chefs d’entreprise semblent présenter une certaine hétérogénéité entre les quartiers aisés de Nantes et de sa banlieue d’une part, et les espaces péri-urbains d’autre part.

in SOLAL : Sociologie de l'alimentation / Sociology of food Publication date 2017-04
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I examine the place of food in Muqaddimah, written by late 14th century North African Arab thinker Ibn Khaldun. Muqaddimah is a founding source of anthropological theory, and an early attempt at universal history. Through a narrative integrating selected extracts from the source, I show that food, for Ibn Khaldun, is at the root of humanity and society.

in SOLAL : Sociologie de l'alimentation / Sociology of food Publication date 2018-03
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Jusqu’au XXe siècle, l’alimentation dans les sociétés industrialisées se caractérise par sa part prépondérante dans le budget des ménages, en particulier pauvres, une codification sociale, politique et religieuse stricte (de Garine, 1990 ; Grieco et al., 2008) et une pénurie de l’offre disponible (Bruegel, 2009). Au rebours, la deuxième moitié du XXe siècle semble augurer une ère d’abondance, qui conduirait à l’individualisation des choix et au relâchement des déterminismes sociaux. Le sociologue britannique Alan Warde, dans Consumption, Food and Taste : Culinary Antinomies and Commodity Culture (1997), met ces théories à l’épreuve empirique au moyen d’une étude sur les transformations des pratiques alimentaires au Royaume-Uni de 1968 à 1990. Il montre que les déterminants sociaux (revenu, classe, genre, ethnie, génération et cycle de vie) continuent de structurer les pratiques. L’ouvrage s’articule en trois parties. Une première partie examine les différentes théories susceptibles d’expliquer les modifications des comportements de consommation et présente la recherche empirique menée. Une deuxième partie expose les résultats de ladite recherche. Une troisième partie interprète lesdits résultats et évalue leur portée théorique. [Premier paragraphe]

in British Association for the Study of Religions Bulletin Publication date 2018-05
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I envision to revisit the ethnographic material that undergirds The Elementary Forms of Religious Life (1912), but with different empirical foci and theoretical objectives. I develop this project referring to The Elementary Forms, Durkheim's other works, and Durkheim scholarship. I discuss the rationales in revisiting The Elementary Forms, propose two ideas of revisits, and sketch an inventory of the sources to undertake them.

In this article, I discuss cultural omnivorousness through a structural framework. Omnivorousness is one of two theoretical approaches to class and culture, together with homology. In its original formulation, the omnivore thesis postulates that diversity, rather than exclusion, becomes the principle of cultural distinction: while the upper classes combine legitimate and illegitimate tastes and lifestyles, the lower classes remain restricted to illegitimate culture. The recent literature conceptualizes and operationalizes omnivorousness in two ways: first, as indicators of cultural diversity, second, as the multiplicity of logics structuring cultural fields. Omnivorousness is stratified along lines of class, specifically, education and social mobility, age and generation, and gender. Lastly, omnivorousness is associated with major, yet ambiguous shifts in Western cultural and social structures, including transformations of cultural production, pathways to democratization, normative beliefs about cosmopolitanism, and educational expansion.

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