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in Les Cahiers de l'IAURIF Publié en 2006-03
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Au Liban, l'apport d'un bureau d'études étranger comme l'IAURIF va au delà du strict transfert de savoir faire. L'IAURIF, organisme extérieur aux contingences locales et n'ayant pas d'intérêt particulier dans le pays, est aussi utilisé comme médiateur voire parfois comme arbitre. Cette situation est-elle seulement propre aux interventions de bureaux d'études étrangers dans les pays en développement ? N'y a-t-il pas également une médiation technique possible, voire nécessaire, dans le contexte français ?

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This article considers infrastructure as a site for the examination of governance and society in Lebanon, in a context of failure of the state to provide basic public services. The argument is threefold. First, public infrastructure is a site of political struggle. Political actors seek to make infrastructure serve certain political and social interests, demonstrating their belief that these state institutions and instruments produce a range of effects worth competing for. Second, the article challenges the view that that neoliberalism and sectarianism are radically narrowing and marginalizing the state and its institutions. Third, despite failing to deliver the expected service outcomes, the complex assemblage of more-or-less reformed infrastructural policy instruments produces strong social effects in terms of wealth distribution. These instruments accentuate Lebanese society’s gaps and inequalities. This outcome is largely unintended, as is often the case with public policy instruments. It is a product of the work of state institutions, however, and not proof of their absence. To make this argument, this article explores urban services in Beirut through the main types of instruments that successive governments and their advisers—commonly from the World Bank and other international organizations—have adopted for their reform: the geographic boundaries of the zones where urban services are organized; the services’ financing instruments, such as subsidies and pricing public-private partnerships.

in Lebanese Center for Policy Studies Publié en 2018-09
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While the recent political showdown over where to connect the Esra Gul barge to Lebanon’s power grid is indicative of the country’s unequal electricity supply, it also unearthed something more fundamental, namely, how electricity subsidies exacerbate geographical and social inequalities. Indeed, one major problem facing Electricité Du Liban (EDL) concerns the fact that production costs exceed revenues from consumers. For many years, the difference has been covered/subsidized by the state but these subsidies impact citizens differently depending on where they reside. (First paragraph)

in Atlas du Liban. Les nouveaux défis Sous la direction de VERDEIL Eric Publié en 2018-12
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De toutes les incertitudes qui entourent les statistiques au Liban, celle qui touche à la population libanaise est assurément l’une des plus sensibles et constitue pour cet atlas un véritable défi. Alors qu’aucun recensement n’a été organisé depuis 1932, l’état‑civil est le plus souvent tenu dans la localité d’origine des individus, sans rapport avec leur résidence actuelle au Liban ou à l’étranger. Le dernier dénombrement des immeubles et établissements date de 2004, et d’autres enquêtes par sondage sur cette base ont été menées en 2007 et en 2009, qui ont permis à l’administration des statistiques de proposer une évaluation de la population résidente au Liban par mohafazat (uniquement en pourcentage en 2009). Ces chiffres montrent une décroissance surprenante de 1997 à 2004, puis une stagnation. Ils ont été critiqués pour leur opacité. Deux points restent obscurs...

in Atlas du Liban. Les nouveaux défis Sous la direction de VERDEIL Eric Publié en 2018-12
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Les accords de Taëf (1989) ont réformé le système politique en introduisant un nouvel équilibre des pouvoirs qui s’est déployé, à l’ombre de la présence syrienne, pendant les années 1990. Mais depuis 2005, les tensions régionales et leurs répercussions internes provoquent de nombreux blocages du système décisionnel qui empêchent ou retardent tant les élections présidentielles que les législatives. Le vide politique qui s’installe aggrave les lacunes d’un régime confessionnel mais aussi clanique et étroitement lié aux milieux des affaires.

in Nasr Joe, Padilla Martine, dir., Interfaces : Agricultures et urbanisation à l'est et au sud de la Méditerranée, Publié en 2004
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A partir des années soixante, au moment de la mise en place d'outils juridiques pour la planification urbaine, l'agriculture péri-urbaine était prise en compte par les urbanistes, non sans ambiguïté puisqu'il s'agissait autant de préservation d'un capital productif que de la constitution de réserves foncières. Les mécanismes mis en place relevait davantage de la dissuasion à la construction que de l'interdiction, notamment en raison de l'absence de soutien politique à ces propositions. Cette préoccupation pour l'agriculture péri-urbaine n'a pas cessé d'être par la suite, mais son maintien sur le terrain devait moins aux mécanismes de protection qu'à des intérêts et des considérations (géo)politiques et identitaires.

The aim of this article is to analyse one ordinary energy transition underway in three Mediterranean metropolises in which urban natural gas networks have been implemented in the past twenty years: Istanbul in Turkey, Cairo in Egypt and Sfax in Tunisia (the country's second largest agglomeration). To do so, we will define an analytical framework based on a few studies which have focused primarily on low carbon energy transitions and argue that despite the differences in terms of technology it is interesting to view these transitions in relation to the urbanization of energy issues, thus allowing us to escape from the unsatisfying dichotomy between cities and countries that are "advanced" and "behind". In doing so, this article aims to relativize technological determination by showing its geographically and socio-economically based nature and to return a certain number of political issues to the forefront of analyses of transitions. We will begin by presenting the case cities and underscoring their specificities as emerging cities. Secondly, we will define an analytical framework based on research into energy transitions in cities while also taking into account research into urban infrastructure networks. Then we will analyse the cases based on the previously defined criteria. The final section will look at what we can learn from these cases.

Cette conférence propose une synthèse sur l'émergence de politiques urbaines de l'énergie, à partir d'exemples pris en Jordanie, en Irak, au Liban et en Tunisie. Elle aborde successivement l'énergie comme symbole et enjeu de développement depuis les indépendances, ce qui a impliqué des politiques nationales; puis elle étudie les géopolitiques et les micropolitiques de l'énergie ; puis elle montre l'implication économique, institutionnelle et territoriale des politiques de libéralisation; avant d'aborder les réformes de l'énergie dans les villes

The fight against climate change, eco-responsible urban development and the control of energy consumption have emerged as pressing public issues on the southern coast of the Mediterranean over the past several decades. Politicians and public authorities as well as private actors, civil society organizations (NGOs and the voluntary sector) and international bodies present in the countries of this region have all engaged with these challenges, which are particularly pronounced in cities. As spaces, cities now account for the bulk of the population and energy consumption; and as complex systems of institutional and economic actors, they are highly sensitive loci for experiments in sustainable urban development (SUD). Subsequently, the methods, applications and adaptation measures required for meeting this new imperative have been under discussion since the early 2000s, if not earlier. The aim of this thematic issue is to examine the activities and projects underway to promote sustainable urban development, be it at the scale of one or several cities. Thus, our focus is not to describe the environmental vulnerability of Arab cities, nor to draw up an inventory of the national institutions responsible for sustainable development. Our study takes a critical look, both theoretical and political, and from different perspectives, at the key arguments and the various forms of mobilization.

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