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  • Article (4)
in Actes de la recherche en sciences sociales Publication date 2015
RENISIO Yann
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Si l’histoire des sciences a souligné tant l’importance que la diversité des formes de coopération entre savants, une grande part des écrits contemporains concernant « l’interdisciplinarité » semble toutefois relever de l’invective ou du vœu pieux. Parmi les études empiriques qui ont rendu compte des proximités, échanges ou circulations entre domaines de connaissance ainsi que du cloisonnement plus ou moins fort du travail intellectuel, une écrasante majorité se fonde sur des matériaux construits à partir des produits finalisés de la recherche. Cette focale sur les publications, qui réduit le champ d’observation aux objets les plus nobles de l’activité scientifique, ne permet pas d’accéder aux conditions de possibilité des pratiques interdisciplinaires qui résident en premier lieu dans la structuration des différents sous-champs du champ scientifique ainsi que dans les trajectoires sociales, scolaires et professionnelles de ses agents. [Premier paragraphe]

in Neuropsychology Publication date 2015
BERTOUX Maxime
DE SOUZA Leonardo Cruz
DUBOIS Bruno, Université Pierre
BOURGEOIS-GIRONDE Sacha
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Objective: The clinical differential diagnosis of Alzheimer’s disease (AD) and behavioral-variant frontotemporal dementia (bvFTD) can no longer rely only on episodic memory impairment or executive dysfunctions, as highlighted by recent findings showing that both diseases could present with similar impairments. Objective cognitive tests assessing specific symptoms, such as impulsivity in bvFTD, are thus crucially needed. The aim of this study was to evaluate the differences in impulsivity between bvFTD and AD using a delay-discounting paradigm. Method: An ecological delay-discounting test was administrated to 70 participants including 30 ADs, 20 bvFTD and 20 controls. AD patients were divided according to the severity of the disease into mild or moderate group. The delay-discounting score, reflecting the total percentage of impulsive choice across the entire task, was analyzed for each group. Results: This score showed that bvFTD patients were significantly more impulsive than controls and AD patients at mild or moderate stage. AD patients, regardless of disease stage, did not differ from controls. ROC analyses revealed high and significant area under the curve (AUC, 95% confidence interval) for this score to differentiate bvFTD from AD (0.704) or controls (0.904), or both group (AD + controls; AUC = 0.791). Conclusion: The total delay-discounting score provided by our task showed that it could accurately differentiate bvFTD patients from AD and controls. These results support the relevancy of using tests inspired by experimental psychoeconomics and taping into reward processing to increase the distinction between both diseases.

in Revue française de sociologie Publication date 2017
MENGER Pierre-Michel
MARCHIKA Colin
PAYE Simon
RENISIO Yann
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La relation de complémentarité fonctionnelle entre les tâches d’enseignement et de recherche dans le travail académique varie beaucoup selon les pays. Les travaux sur le cas français suggèrent que l’organisation des corps d’enseignants-chercheurs et le système des carrières académiques n’ont pas connu d’évolution profonde depuis trois décennies. En analysant la composition des corps universitaires français et les séquences de leurs carrières, nous mettons en évidence le développement d’une catégorie de personnels trop négligée par la littérature : les enseignants du secondaire affectés dans le supérieur, qui composent un cinquième des effectifs titulaires universitaires. L’affectation de ces personnels exclusivement enseignants obéit à trois logiques distinctes : le soutien à l’enseignement dans les filières et les institutions à fort investissement pédagogique ; l’apport en personnel à des filières nouvelles ; la sélection probatoire pour l’accès à des postes d’enseignant-chercheur. Ces trois usages de l’affectation interviennent à des degrés variables dans les différentes filières disciplinaires et institutionnelles de l’enseignement supérieur français, selon que l’enseignement y est complémentaire ou exclusif de l’activité de recherche.

in International Journal of Pluralism and Economics Education Publication date 2014
PEPS-Economie
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This two-pronged paper offers an evidence-based assessment of the worrying lack of pluralism in French undergraduate economics curricula, and subsequently suggests some solutions. Focusing on the titles of the economic courses given in all French universities, and taking a straightforward and tractable empirical approach, we first show that French undergraduate curricula do little to develop a critical understanding of both real world economic phenomena and economics as a (fallible) scientific discipline. We then suggest an alternative curriculum designed to satisfy the demanding three-fold conception of pluralism that we advocate (i.e., interdisciplinary, methodological and theoretical pluralism). This alternative curriculum is not so much based around techniques (as most curricula are today) as topics, questions and problems. Theories and tools are thus presented only inasmuch as they contribute to our understanding of such issues.