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in Annual Review of Political Science Publication date 2021-05
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Not all politics is local. Not even local politics is necessarily local. The reemergence of local politics is not comparable to the nationalization of politics but is rather an element making multilevel policies more or less interconnected. This global review (not including North America) suggests that the rise of local politics is explained by three set of processes—(a) democratization, including protest, (b) economic globalization, urbanization, and the deepening of territorial inequalities, and (c) decentralization or deconcentration and the rise of local governance and policies. The rise of local politics is not a revival of the past but an element of the politics of scale taking. All over the world, local politics is increasingly about policies, governance, and political choice.

in El diario, Piedras de papel Publication date 2021-04-26
PAMIES Joan Carles
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Los resultados para el conjunto de España confirman que los venezolanos son mucho más propensos a votar a partidos de derecha que el resto de latinoamericanos (e incluso que el resto de españoles)

in COGITO, le magazine de la recherche Publication date 2021-04-20
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1èrs lignes : La démocratisation de l’Europe centrale et orientale a d’abord été saluée comme une réussite historique. Une large moitié du continent européen est passé de régimes communistes autoritaires à des démocraties fonctionnant tant bien que mal sur la base de systèmes politiques compétitifs permettant des alternances au pouvoir. Cependant, ces dix dernières années, les raisins de la démocratie ont commencé à tourner au vinaigre. Un certain nombre de pays, notamment la Hongrie et la Pologne, ont élu des dirigeants et des partis qui cherchent explicitement à circonscrire le pluralisme, à affaiblir les médias indépendants et à limiter les prérogatives du pouvoir judiciaire, en établissant ce que le Premier ministre hongrois Victor Orbán a appelé la « démocratie illibérale ».

in COGITO, le magazine de la recherche Publication date 2021-04-20
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1èrs lignes : Une coiffe blonde, une ascension rapide liée à la polarisation politique et une capacité à ne pas s’encombrer de faits objectifs: Boris Johnson, surnommé Boris ou BoJo, a fréquemment été comparé à Donald Trump, dont il a été, jusqu’en octobre 2020, un fervent supporteur. Mais ces points d’attache suffisent-ils à faire de Johnson un dirigeant populiste ? Est-il à la tête d’un mouvement populiste ? La démocratie britannique est-elle menacée ?

in Matériaux pour l'histoire de notre temps Publication date 2021-04
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Tous les ans depuis 1990 la Commission nationale consultative des droits de l’homme (CNCDH) commande un sondage mesurant le niveau du racisme en France, qui permet d’établir un indicateur longitudinal de tolérance à l’égard des minorités (ILT). Le terme de « minorité », qui n’a pas de reconnaissance officielle en France, est employé ici de manière pragmatique. L’ILT permet de saisir les perceptions des minorités en France, leur évolution dans le temps et les facteurs qui les expliquent.

in Le moment RCB ou le rêve d’un gouvernement rationnel (1962-1978). L’invention de la gestion des finances publiques (vol.3) Edited by BEZES Philippe, DESCAMPS‎ Florence, KOTT‎ Sébastien Publication date 2021-04
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1ères lignes : Dès sa préparation à partir de 1967 et son lancement en janvier 1968, la rationalisation des choix budgétaires (RCB) fait l’objet de réflexions avancées de la part de ses promoteurs qui portent sur les conditions de son développement et de son succès. Encore balbutiante dans sa présentation théorique initiale et structurée par un ensemble de dispositifs et d’instruments micro-économiques et gestionnaires dont la cohérence reste à construire, la mise en œuvre de la RCB soulève d’entrée de jeu des problèmes de formation des agents du ministère de l’Économie et des Finances et des ministères sectoriels appelés à en mobiliser les principes et les techniques. La RCB impose en effet un langage technique nouveau que peu d’acteurs maîtrisent, qui n’est ni connu ni harmonisé, et qui pose deux problèmes d’action collective. D’un côté, la réforme engage des coûts d’investissement et d’apprentissage liés à la mise en place d’une communauté de spécialistes au sein du ministère de l’Économie et des Finances mais aussi dans chaque ministère.

in Le moment RCB ou le rêve d’un gouvernement rationnel (1962-1978). L’invention de la gestion des finances publiques (vol.3) Edited by BEZES Philippe, DESCAMPS‎ Florence, KOTT‎ Sébastien Publication date 2021-04
KOTT‎ Sébastien
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1ères lignes : Troisième volume d’une histoire au long cours, Le moment RCB ou le rêve d’un gouvernement rationnel (1962-1978) caractérise une étape clé du déploiement de la gestion des finances publiques dans la France contemporaine. Le premier temps (1815-19141) fut marqué par le lent développement, très intriqué, d’un droit budgétaire et comptable et d’instruments pratiques lui donnant corps dans l’administration : y alternaient la domination de préoccupations juridiques (la définition des comptes, la mise en place de procédures, la détermination de responsabilités spécifiques et des contrôles afférents) et la formalisation de considérations gestionnaires (un contrôle des actions et des réalisations des ministres et de leurs agents administratifs, élaboration d’outils de comparaison des coûts et résultats de l’action publique). La thèse défendue était celle d’un mouvement parallèle et d’une hybridation originelle des rationalités juridiques et gestionnaires. D’un côté, on observait la patiente construction d’un droit budgétaire et comptable organisant progressivement les rapports entre les institutions (gouvernement, Chambres du Parlement) et distribuant les rôles joués par des acteurs administratifs (le ministère des Finances, la Cour des comptes).

Edited by BEZES Philippe, DESCAMPS‎ Florence, KOTT‎ Sébastien Publication date 2021-04 Collection Histoire économique et financière - XIXe-XXe
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Lancée en France en 1968, la rationalisation des choix budgétaires, dite RCB, constitue une séquence importante des politiques de réforme de l’État sous la Ve République. Elle est la première tentative d’une introduction généralisée du management dans la gestion des finances publiques. Croisant les approches d’historiens, de sociologues, de politistes et de juristes, cet ouvrage rassemble des enquêtes originales qui analysent les nombreuses dimensions de cette politique  : la genèse et le développement des savoirs et des techniques de rationalisation des choix budgétaires ; le processus de réforme, les coalitions et les luttes de pouvoir au sein de l’appareil d’État auxquelles il donne lieu ; enfin, son institutionnalisation dans l’administration française, ainsi que les appropriations variées dont la RCB a fait l’objet dans les différents ministères. Ce livre est le troisième volume d’une série d’ouvrages sur l’histoire de la gestion des finances publiques au xixe et au xxe siècle. Le premier volume (1815‑1914) étudiait le développement intriqué d’un droit public financier et des premiers instruments gestionnaires lui donnant corps dans l’administration. Le deuxième volume (1917‑1967) mettait en évidence la figure dominante du contrôle, sous toutes ses formes, appliqué à la dépense et à la gestion des services publics. En étudiant les dynamiques de réforme rangées sous le nom de rationalisation des choix budgétaires, le présent ouvrage montre comment la RCB se situe à la charnière de deux périodes et de deux conceptions du pilotage de l’État central : celle de la planification et des instruments de programmation de l’action publique ; celle du management public et du développement des méthodes modernes de gestion.

in Cogito Research Magazine Publication date 2021-03-16
LEGROS Olivier
BERGERON Céline
LIÈVRE Marion
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First lines: Generally speaking, the presence of foreigners in precarious situations appears to be a recurring problem for local governments. More than the difficulties encountered by migrants, it is the “vision of foreign poverty” that raises concerns(1). Public officials therefore often pursue interventions that oscillate between conditional integration and “expulsion”. While these policies are fairly well documented, their medium and long-term effects remain obscure. Yet these policies, combining acts of rejection (evacuation of shantytowns, expulsion of people) with local housing and inclusion policy instruments, have serious consequences on the lives of the people concerned. Drawing on this observation, we undertook a research project* aiming to study these effects by examining the case of Roma migrants in French, Italian and Spanish cities.

La politisation et la dépolitisation des politiques européennes telles que les aides d’État sont des facteurs clés de légitimation et de contestation de l’Union européenne. La littérature tend à analyser ces processus soit sous l’angle de la politisation soit sous celui de la dépolitisation. Il est rare qu’elle les appréhende simultanément. Cette thèse considère au contraire que ces deux phénomènes présentent une certaine fluidité au sein de structures de gouvernance multiniveau (GMN) telles que l’UE, dans lesquelles les agents jouent un rôle essentiel. La thèse étudie d’abord 266 affaires d’aides d’État jugées « illicites avec obligation de récupération » afin d’identifier lesquelles ont été portées en appel et d’évaluer le niveau de couverture médiatique de chaque affaire. À partir de ces 266 dossiers, la thèse a sélectionné ceux d’Apple, en Irlande, et Ilva, en Italie, pour une analyse approfondie et détaillée. Ce travail explore la manière dont les acteurs ont cherché à politiser et dépolitiser les affaires d’aide d’État dans les médias nationaux. Une analyse de claim-making est réalisée afin de comprendre comment les acteurs tentent de légitimer ou délégitimer leurs propres actions ou celles des autres acteurs en présence (la Commission, Apple, Ilva et les gouvernements irlandais et italien). Un corpus de 100 journaux a été constitué à partir de la base de données Factiva, dont deux journaux de référence (de centre gauche et centre droit) pour chacun des pays concernés : The Irish Times et The Irish Independent pour l’Irlande ; Il Sole 24 Ore et La Repubblica pour l’Italie. Les résultats font apparaître que l’appel porté par un État membre constitue un moment majeur dans la trajectoire de politisation comme de dépolitisation d’une affaire d’aide d’État. Plus précisément, dans l’affaire Apple, le TINA (There is no Alternative) a été utilisé comme stratégie de dépolitisation discursive de l’acte d’appel. Or, il est intéressant de noter que l’appel contribuait à la politisation générale de l’affaire d’aide d’État. D’autres stratégies de dépolitisation (prises de position – claims – dites d’« apaisement »), visant à calmer les tensions du passé entre le gouvernement italien et la Commission, ont en revanche été mises en œuvre avec succès. Du point de vue de la politisation, on observe ainsi deux schémas différents : dans l’affaire Apple, c’est la « voie d’un conflit international » (le gouvernement irlandais opposé à la Commission) qui a été suivie ; quant au dossier Ilva, il a soulevé des interrogations sur le gouvernement italien et la gestion de l’entreprise.

The policy report is based on an empirical study carried out by Caterina Froio (Sciences Po, CEE), Nora Kirkizh, Sebastian Stier (GESIS Leibniz Institute for the Social Sciences in Mannheim) and Ralph Schroeder (University of Oxford, OII), supported by the Volkswagen Foundation (Grant No. 94758). Data and duplication material is available here. The study highlights the following points relevant for democratic public spheres that should be considered by policymakers when designing public policy and advocating for political change: - Today, citizens navigate a “high-choice media environment” with an ever-increasing variety of sources of political information and news available online. Traditional media are competing with a multitude of digital-born information outlets and people can access a wide range of sources with relative ease, at low cost and more targeted. - On the Internet, most people in France, Germany, Italy, Spain, the United Kingdom, and the United States still get the news from established sources - such as the legacy press or public broadcasting- and citizens holding populist attitudes do not avoid these. - Concerns that digital media would drive citizens holding populist attitudes to alternative news sources at a large scale are unwarranted, even if these citizens do consume less legacy news. This trend highlights the weakened role of the press, which is a troubling sign for public debates in democracies: a strong press adhering to high journalistic standards provide the framework for a well-informed public sphere and democratic opinion-formation. - The effects that populist attitudes have on the news diets of citizens differ significantly across countries depending on their political and media system. Specifically,when holding populist attitudes, the likelihood to navigate to alternative news sources is strongly dependent on the configuration of the media environment in each country: Only if there is a noteworthy hyperpartisan news ecosystem in the country (like in the US), people holding populist attitudes actually do navigate to these sources. - Policymakers must understand the structure of the national media system and the implications it has for the online news consumption of people with different political attitudes. With this in mind, governments and policymakers must find ways to prevent that already disaffected or skeptical citizens turn their back towards the legacy press. Finally, more research is needed to understand if people holding populist attitudes process online information and news differently than others, and whether social networking sites, including Facebook and Twitter, and algorithmic filtering lead to selective news exposure per se.

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1ères lignes : Le concept de rationalisation occupe une place centrale dans les travaux de Max Weber. Dans les écrits du sociologue allemand, il est à rattacher à une famille de mots construits à partir d’une racine commune, celle de ratio-raison. L’index des œuvres complètes de M. Weber (Baier, Hübinger, Rainer Lepsius, Mommsen, Schluchter & Winckelmann, 1984-2020) recense six occurrences principales (rationalité, irrationalité, rationnel, rationalisme, rationalisation, irrationalisation) auxquelles sont associées de nombreuses qualifications. Dans cet ensemble singulier, le terme « rationalisation » représente à lui seul le tiers des occurrences. Une rapide exploration du corpus des mots-clés montre également que les usages du concept ont été très inégaux. Absent des premiers travaux de M. Weber, l’expression fait une timide entrée dans les écrits consacrés à la méthodologie des sciences sociales. L’utilisation s’intensifie ensuite, principalement dans les travaux dédiés à la musique, au droit et à l’éthique économique des grandes religions. La carrière du concept est également liée aux préoccupations qui, selon Marianne Weber (1984 [1926]), deviennent prioritaires pour son époux à partir des années 1910 : celles relatives à la singularité de la civilisation occidentale regardée du point de vue de la rationalisation. Pour alimenter une telle interrogation, Max Weber a notamment, mais non exclusivement, associé la rationalisation à un modèle de développement historique marqué par la prédominance de l’action rationnelle par rapport aux moyens, elle-même orientée par des normes et régulations toujours plus formalisées et abstraites…

in European Journal of Sociology / Archives Européennes de Sociologie Publication date 2021-03
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This paper aims to put contemporary political socialisation research in perspective. It offers a rapid overview of the crisis of the subfield after the 1970s and then shifts attention to post-crisis studies. Beginning with child political socialisation, it raises four issues: the use of theoretical frameworks derived from child psychology; the need to reconnect political socialisation to the sociology of family; the benefits of renewing methods for understanding the world of child politics; and a new account of social inequality in the process of political socialisation. It then explores lifelong political socialisation and how it has developed around four research dynamics: the study of civic and political socialisation of school-age adolescents and young adults; the generational renewal; the socialising effects of political mobilisation; and the processes and agents of the secondary political socialisation of adults. The final section raises the major question of what is political in political socialisation.

Publication date 2021-03 Collection Rebuilding Macroeconomics Working Papers Series : 50
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This paper investigates how theories of financial markets and their impact on the real economy have developed since the great financial crisis of 2008. Based on a dataset of 142000 economic papers written on the topic of finance and the macro-economy since 1990, it shows that post-crisis a critical macro-financial view on financial markets has taken hold in academia which problematizes the nature of financial markets as instable and subject to boom and bust cycles, in turn generating negative spill-over effects for the economy. This new knowledge links finance and macro-economy where before there was a “gaping hole”. It goes on to show that economists in central banks and international organizations and academics affiliated with these institutions have been central producers of such economic knowledge, influencing the profession as a whole. Based on 52 expert interviews it elaborates on the mode of collaboration between these applied economists and academia in the production of this new knowledge, pointing to the peculiar task environment of the former. This task environment finds its expression in the production of actionable knowledge that could guide central bank interventions and stylized facts about the economy-finance relationship that could legitimize it. Seeking to legitimize the intervention of central banks in the context of macro-prudential regulation to combat heightened financial instability, these interventions hold the new field of macro-finance together and provide irritations for follow up work by academics.

in Journal of Urban Affairs Publication date 2021-03
PRATSCHKE Jonathan
MORELLI Niccolo
PIOLATTO Matteo
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After the 2018 general election, several scholars remarked on the failure of the 5 Star Movement (5SM) to increase its vote in Milan. While the role of demographic and socioeconomic factors has been highlighted, little attention has been devoted to spatial dynamics. The authors analyze the greater city of Milan using a new set of spatial units that capture the characteristics of the local populations which voted at specific polling stations. They regress support for the 5SM in each electoral district on a range of demographic, socioeconomic and spatial variables. The results show that more disadvantaged districts just outside the municipality have a strong propensity to support the 5SM. Many of the individuals and families living in these areas were negatively affected by economic crisis and continue to experience strain. These are not places of extreme marginality but have unsatisfied needs that are largely ignored by the traditional parties.

in Journal of Ethnic and Migration Studies Publication date 2021-03
VACCA Raffaele
CANARTE David
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Whether presented as ethnic ‘solidarity’ or ‘segregation’, the idea that migrants’ social world is dominated by tightly-knit, homogeneous, and supportive networks of kin and co-ethnics is common in scholarly and public discourse around migration, particularly for minorities with a history of marginalisation, segregation, and stigmatisation. We test this idea using results from the first survey of personal networks in one of the most stigmatised immigrant minorities in the Western world: Roma migrants in Europe. Analysing data on 119 Romanian Roma migrants in France and their 3,570 social ties, we identify typical structures of personal communities, describe the distribution and association of different dimensions of social support, and estimate multilevel models to identify determinants of support in this population. We find that, even in contexts of strong marginalisation and stigmatisation, the hypotheses of ethnic solidarity, sociodemographic homophily, and network closure are inadequate to explain the way migrants obtain social support. Instead, Romanian Roma in France appear much closer to the model of ‘networked individualism’ and similar to middle classes in Western ethnic majorities, as they strategically maintain diverse and far-flung networks, choose forms of elective belonging in local contexts, and mobilise different social ties for different, specialised types of support.

in L’Année sociologique Edited by BEZES Philippe, BILLOWS Sebastian, DURAN Patrice, LALLEMENT Michel Publication date 2021-03
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numéro spécial

The politicisation and depoliticisation of EU policies such as state aid are key to the legitimation and contestation of the EU. However, the existing literature tends to focus on analysing these processes either in terms of politicisation or depoliticisation, but rarely both simultaneously. Rather, this thesis conceptualises politicisation and depoliticisation as embodying a fluid-like state within Multilevel Governance (MLG) structures, such as the EU, where agents play a key role. The thesis first explores 266 state aid cases labelled "Unlawful with Recovery of Aid" (UWRA) to identify which were appealed, and to gauge the degree of news coverage that each case gained. From the analysis of the 266 cases, the dissertation selects the cases of Apple in Ireland and Ilva in Italy for sustained and detailed analysis. It explores how actors have sought to politicise and depoliticise these state aid cases in the national news media. A claims-making analysis is performed to understand how actors attempt to legitimise or delegitimise their own actions or the actions of the other actors involved (the Commission, Apple, Ilva and the Irish and Italian governments). To perform the analysis, a set of 100 newspapers were gathered from the Factiva database, including two leading quality newspapers (centre-left and centre-right) from Ireland (the Irish Times and the Irish Independent) and Italy (Il Sole 24 Ore and La Repubblica). The results show that a key moment in the trajectory of both the politicisation and depoliticisation of a state aid case is the act of appealing by the member state. More specifically, in the Apple case, TINA (There Is No Alternative) was used as a strategy to discursively depoliticise the action of appealing which, interestingly contributed to the overall politicisation of the state aid case. In contrast, other depoliticising strategies ("appeasing" claims) which intended to calm past tensions between the Italian government and the Commission were used successfully. In terms of politicisation, the Apple case showed an "international conflict trajectory" (Irish government versus the Commission) while the Ilva case raised concerns about the Italian government and the management of the corporation. Overall, this dissertation advances understandings of the differentiated patterns of politicisation and depoliticisation by illustrating that the Apple case followed the "politics against policy" route while this was avoided in the Ilva state aid case.

in COGITO, le magazine de la recherche Publication date 2021-02-27
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1èrs lignes : L’idée que les élites sont toutes puissantes et pèsent de tout leur poids sur les politiques publiques en fonction de leurs intérêts reflète-t-elle la réalité ? Si oui, comment procèdent-elles ? Sinon, combien pèsent-elles vraiment, comment fonctionnent-elles et quels sont les intérêts qui les motivent ? William Genieys, politologue et sociologue au Centre d’études européennes et de politique comparée, s’intéresse depuis longtemps à ces questions. Après avoir étudié les élites françaises et espagnoles, il a plus récemment porté son regard sur le fonctionnement des élites états-uniennes. Dans son dernier ouvrage Gouverner à l’abri des regards. La réussite de l’Obamacare (Presses de Sciences Po, septembre 2020), il expose le rôle des élites américaines – et notamment de ce qu’on appelle long-term insiders – dans la réforme emblématique de la présidence de Barack Obama : celle de l’assurance santé. Entretien.

in Médiapart Publication date 2021-02-16
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Alors que ses idées sont largement reprises par le pouvoir, la droite d’opposition est à la peine sur le plan électoral. Entretien avec le politiste Émilien Houard-Vial, qui revient sur les ressources et l’identité d’un camp encore désorganisé à l’approche des grandes échéances nationales.

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1st lines: The Democrats are back in the driving seat. Some are demanding a complete overhaul of the health care system, specifically from progressive Senator Sanders. Sanders has just been named to the strategic position of Senate Budget Committee Chairman. Does this mean that the left and centre of the Democratic Party will finally agree on a more comprehensive health insurance system?

1ères lignes : Les démocrates ont repris le pouvoir. De ce camp politique émanent des appels favorables à une transformation complète du système de protection maladie, notamment par la voix du sénateur progressiste Bernie Sanders. Celui-ci vient précisément d’être élu au poste stratégique de président du comité du Budget du Sénat. Faut-il comprendre que la gauche et le centre du parti démocrate vont réussir à s’entendre sur un programme d’assurance santé plus universel ? Bernie Sanders a déjà repris avec force son plaidoyer de campagne en faveur du « Medicare for All », un modèle d’assurance santé universelle et publique :

in Political Studies Review Publication date 2021-02
FARRALL Stephen
GRAY Emily
JONES Phil Mike
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In what ways, if at all, do past ideologies shape the values of subsequent generations of citizens? Are public attitudes in one period shaped by the discourses and constructions of an earlier generation of political leaders? Using Thatcherism – one variant of the political New Right of the 1980s – as the object of our enquiries, this article explores the extent to which an attitudinal legacy is detectable among the citizens of the UK some 40 years after Margaret Thatcher first became Prime Minister. Our article, drawing on survey data collected in early 2019 (n = 5781), finds that younger generations express and seemingly embrace key tenets of her and her governments’ philosophies. Yet at the same time, they are keen to describe her government’s policies as having ‘gone too far’. Our contribution throws further light on the complex and often covert character of attitudinal legacies. One reading of the data suggests that younger generations do not attribute the broadly Thatcherite values that they hold to Thatcher or Thatcherism since they were socialised politically after such values had become normalised.

Les masques que la pandémie nous contraint à porter modifient notre expérience d’urbanité en profondeur et sont appelés à durer. Mais avons-nous suffisamment pris soin de nos enveloppes, alors que toutes les innovations urbaines ont été tournées vers les réseaux, vers la connectivité ? En examinant tour à tour chacune de nos peaux techniques (l’habit, l’habitat, l’habitacle et l’habitèle), nous montrons qu’elles ont toutes été sous-estimées dans leur rôle de production d’un intérieur de qualité, qui nous permet d’habiter aussi nos écosystèmes numériques.

National development banks (NDBs) have transformed from outdated relics of national industrial policy to central pillars of the European Union's economic project. This trend, which accelerated after the Financial Crisis of 2007, has led to a proliferation of NDBs with an expanded size and scope. However, it is surprising that the EU -- which has championed market-oriented governance and strict competition policy -- has actually advocated for an expansion of NDBs. This book therefore asks, Why has the EU supported an increased role for NDBs, and how can we understand the dynamics between NDBs and European incentives and constraints? To answer these questions, the contributing authors analyze the formation and evolution of a field of development banking within the EU, identifying a new field around an innovative conceptualization of state-backed financing for the purposes of policy implementation. Yet rather than focusing solely on national development banks, the authors instead broaden the focus to the entire ecosystem of the field of development banking, which includes political institutions (both in Brussels and in the member states), financing vehicles (such as the Juncker Plan), regulatory bodies (Directorate-General for Competition, Directorate-General for Economic and Financial Affairs), and commercial actors. Seven in-depth case studies on European NDBs, along with three chapters on European-level actors, detail this field of development banking, and answer the questions of when, where, and how development banking occurs within the EU.

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La notion de conversion est-elle pertinente lorsqu’il s’agit de l’adhésion au communisme ? A-t-elle un sens lorsqu’il s’agit d’une rupture avec le parti et la culture communistes ? Le parallèle avec la conversion religieuse est-il recevable ? À partir d’un matériau biographique et autobiographique, Marie-Claire Lavabre, directrice de recherche au centre d'études européennes (Sciences Po-CNRS), évalue la portée et les limites de cette analogie.

in The Drinks Business Publication date 2021-02
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In the fourth of a series exploring the history, market performance, recent and, in this case less recent, vintages of some of Bordeaux’s leading estates, Colin Hay benefits from the privilege of a rare vertical tasting at the château with proprietor Berenice Lurton to look at the remarkable consistency and timeless beauty of the wines of Château Climens in Barsac.

The search for a universally acceptable definition of corruption has been a central element of scholarship on corruption over the last decades, without it ever reaching a consensus in academic circles. Moreover, it is far from certain that citizens share the same understanding of what should be labelled as ‘corruption’ across time, space and social groups. This article traces the journey from the classical conception of corruption, centred around the notions of morals and decay, to the modern understanding of the term focussing on individual actions and practices. It provides an overview of the scholarly struggle over meaning-making and shows how the definition of corruption as the ‘abuse of public/entrusted power for private gain’ became dominant, as corruption was constructed as a global problem by international organizations. Lastly, it advocates for bringing back a more constructivist perspective on the study of corruption which takes the ambiguity and political dimensions of corruption seriously. The article suggests new avenues of research to understand corruption in the changing context of the twenty-first century.

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We offer a series of reflective insights about the state and direction of studies related to the politics of regulation. Notably we argue that the field is characterized by persisting divisions between Americanists and Europeanists. Largely focused on the actions taken by political principals, the former regularly report a substantial politicization of regulatory behavior. Reflecting on recent developments in US politics however, we show that political influence could be overestimated in the United States. Symmetrically, this same influence could be underestimated by Europeanists, who for now have largely focused on regulators and agencies. This is notably suggested by a discussion of recent development in European politics, as revealed by contributions systematically measuring agency politicization in Western European democracies. On this basis, we identify some promising research questions and agendas for future studies on the politics of regulation.

in AOC [Analyse Opinion Critique] Publication date 2021-01-19
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Depuis le 1er janvier, de nouveaux garde-côtes et garde-frontières européens ont été déployés. C’est le premier effet visible du nouveau Pacte européen sur la migration et l’asile présenté en septembre par la Commission et discuté par le Conseil européen en décembre. Mais ce renforcement du contrôle des frontières, qui inquiète Human Rights Watch dans son Rapport annuel 2021 tout juste paru, laisse en suspend les détails du nouveau principe de solidarité qui doit lier les États membres, ainsi que la nécessaire réforme du règlement de Dublin. Malgré l’urgence, et les annonces en trompe-l’œil, c’est le statu quo qui persiste.

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