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in Cambridge Handbook of Constitutional Theory Edited by BELLAMY Richard, KING Jeff Publication date 2022
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What does it mean to treat people as equals when the legacies of feudalism, religious persecution, authoritarian, paternalistic and oligarchic government have shaped the landscape within which we must construct something better? This question has come to dominate much constitutional practice as well as philosophical inquiry in the past 50 years. The combination of Second Wave Feminism with the continuing struggle for racial equality in the 1970s brought into sharp relief the variety of ways in which people can be treated unequally, while respecting the formalities of constitutional government. Above all, what these two great political movements made plain, is that a concern for group inequality and, specifically, group injustice must figure in the formulation and adjudication of individual rights, if legal protections for equality are adequately to combat the causes of inequality. Getting to grips with that challenge, it became obvious, required going beyond the familiar analyses of inequality inherited from Liberalism and Marxism, given the many different ways in which people can be equal or unequal.(Hackett and Haslanger 2006, 3 - 15) In the first part of this chapter, I will seek to illustrate these claims, by focusing on efforts to reframe the theory and practice of constitutional equality in light of demands for sexual and racial equality. I will then show that analytic philosophy has also come to recognise the various non-reducible dimensions of equality in ways that reinforce the claims of critical legal theory, even as philosophers highlight their disconcerting consequences. If equality has multiple irreducible dimensions, conflicts between the legitimate demands of equality are unavoidable features of law and politics, even in the best possible world, and are likely to be particularly painful when set against a background of historical injustice. The chapter concludes with the challenges to democratic constitutionalism, and the scope for constructive responses to those challenges, which the rapprochement between critical and analytic thinking on equality suggests.

Publication date 2021-08
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L’ouvrage met principalement en scène trois personnages dont les vies vont être amenées à se croiser : le narrateur, un écrivain, un criminel. Étudiant durant les années 1980, le narrateur vit dans un studio, que lui a acheté son père, situé passage de l’Union dans le VIIe arrondissement de Paris. Un soir, il se sent observé par quelqu’un dont on comprendra qu’il s’agit de Patrick Modiano. Il le croise à plusieurs reprises, lui parle et commence à lire ses livres. Sans se l’expliquer, il se reconnaît dans son imaginaire romanesque. Néanmoins les années passent, le narrateur devient avocat et les deux hommes se perdent de vue. Au cours d’un procès d’assises, le narrateur défend un homme dont le crime s’explique par un lointain passé : une sœur ayant disparu durant la seconde guerre mondiale dans les mêmes circonstances que la Dora Bruder de Modiano. Il se trouve que l’écrivain assiste au procès et accepte d’aider le narrateur à retrouver la trace de cette mystérieuse sœur… Cette quête commune amène les deux hommes à basculer dans le Paris les années 40. Ils sont reçus par des individus douteux dans un appartement situé près du studio du passage de l’Union, dont l’écrivain apprend au narrateur qu’il fut, durant la guerre, le siège des sombres trafics d’un ferrailleur de sinistre mémoire, le fameux « Monsieur Joseph »… Ce roman met en abîme la dette que nous contractons à l’égard d’un passé trouble et tu. Il constitue aussi un hommage à la littérature. Les écrivains ne sont-ils pas des passeurs dont les œuvres nous permettent de répondre aux questions les plus intimes, et parfois les plus douloureuses, que nous nous posons ?

in Südosteuropa Mitteilungen Publication date 2021-07-27
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This contribution explores the history of the politics of Holocaust memory in Bulgaria. During World War II, Bulgaria refused to deport its Jewish community. Until recently, the image of Bulgaria as a European exception prevailed – though at a cost: this narrative omitted the almost total roundup of Jews in the Yugoslav and Greek territories under Bulgarian occupation between 1941 and 1944 and their deportation to Nazi-occupied Poland where they were exterminated. How does one explain a complex past, a single facet, namely the non-deportation of the Bulgarian Jews? The “rescue” narrative has become the primary avenue of narrating the history of World War II in Bulgaria. This article traces the legal, political and cultural arenas, as well as the multiple local, regional and international spaces where these narratives of the past were formed. The author shows how Jewish wartime destinies became “satellized” around a broad range of topics and cleavages. Moreover, the contribution seeks to bring Jews back into the writing and transmission of these historical events.

in Centre arabe de recherches et d’études politiques de Paris Publication date 2021-07-27
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Stéphane Lacroix revient, dans cet entretien, sur les origines historiques du salafisme et les raisons géopolitiques de son expansion dans le monde. Si les révolutions arabes ont constitué une fenêtre d’opportunité, qui a permis aux mouvements salafistes d’entrer en politique, ceux-ci subissent un déclin depuis quelques années. Stéphane Lacroix analyse cette évolution et nous explique les causes de ce désengouement. Enfin, il nous donne les éléments pour comprendre les différences entre « salafisme », « jihadisme » et « radicalisation », termes fréquemment utilisés dans les médias.

in Review of International Studies Publication date 2021-07-27
BAELE Stephane J
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The performance of ritual and the ritualisation of performance are the two main theoretical repertoires of ritual study in international politics and beyond. However, they also escalate tensions between those who insist on ritual's ability to operate by virtue of participants’ presence and those who believe that global networks of media call for a representational turn, which must tie participants and audiences across borders. Should we fail to understand how these distinct theoretical repertoires interact, it would be difficult to study international ritual, identify its functions, and trace its effects. Anchored in the sociology of ‘social occasions’, this article weaves ritual's patterns, properties, and resources into a coherent analytical framework. The framework enables us to better to grasp how actors move between/within different worlds (ritual and performance) and to what effects. The comparative study of two post-terrorism ritual occasions (the 2011 Rose March in Oslo and the 2015 Republican Marches in France) illustrates the usefulness of this theoretical proposition and its related framework.

in Conflits, crimes et régulations dans le cyberespace Publication date 2021-07-27
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Contenu : - Introduction ; - L'offensive unilatérale américaine contre Huawei : une campagne de nuisance provoquant d'importants dommages collatéraux ; - L'offensive diplomatique américaine : les limites de la coercition rhétorique américaine à l'égard de leurs partenaires et alliés ; - L'offensive anti-Huawei : baromètre de la puissance américaine.

in Autocéphalies. L’exercice de l’indépendance dans les Églises slaves orientales (IXe-XXIe siècle) Edited by BLANCHET Marie-Hélène, GABRIEL Frédéric, Publication date 2021-07-27
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Dans l’espace soviétique, les processus d’indépendance ecclésiastique s’inscrivent dans un triple contexte : la sécularisation forcée orchestrée par l’État athée, les relations entre les nations au sein de l’Empire soviétique et l’antagonisme géopolitique entre Est et Ouest. Après la chute de l’Union soviétique, les évolutions territoriales, la concurrence accrue entre les patriarcats de Moscou et de Constantinople, ainsi que les relations nouvelles entre l’Église orthodoxe russe et l’État ont relancé tant les processus d’autonomisation que l’affirmation de la souveraineté moscovite face au patriarcat de Constantinople. L’autocéphalie est de plus en plus devenue une notion réinterprétée au gré des conjonctures politiques, par les politiques comme par les religieux. Les Églises n’ont pas pu trouver de consensus avant le concile panorthodoxe de Crète en juin 2016. Et c’est en partie l’imprécision de la définition juridique du terme qui a provoqué l’inflation des autocéphalies auto-proclamées.

Publication date 2021-07-16 Collection Heidelberg Papers In South Asian and Comparative Politics : 80
BELORGEY Nicolas
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In 2009, India embarked on a scheme for the biometric identification of its people. This project was conceived by IT companies based in Bengaluru. The programme’s main architect, Nandan Nilekani, was in fact the head of one of these firms. The idea behind the project was to use digital technology – and the data it enables to collect – for economic ends. But to register the entire Indian population, the State had to be persuaded to be involved in the project, later named as "Aadhaar". The rationale that secured the government’s engagement was financial: using Aadhaar would help disburse aid to the poor while minimising the "leakages" caused by corruption and duplicates among beneficiaries. Yet, possessing an Aadhaar number gradually became necessary for a number of other things, too, including tax payment. When approached to rule on this matter, the Supreme Court dragged its feet and did not seek to decisively protect people’s privacy. As for the avowed aim of the scheme itself, Aadhaar did not improve the quality of the services rendered to the poor – far from it – and its economic impact, too, remains to be proven, even if operators who believe that "data is the new oil" consider benefits in a long term perspective.

In 2009, India embarked on a scheme for the biometric identification of its people. The idea behind the project was to use digital technology—and the data collection it enables—for economic ends. But to register the entire Indian population, the state had to be persuaded to be involved in the project, later named “Aadhaar”. What have been the implications of this programme, in terms of privacy in particular? How has the population reacted and are the data protected? Interview with Christophe Jaffrelot and Nicolas Belorgey, authors of the 251st Etude du CERI entitled, L’identification biométrique de 1,3 milliard d’Indiens. Milieux d’affaires, Etat et société civile recently translated. The study is available in English under the title Identifying 1.3 Billion Indians Biometrically. Corporate World, State, and Civil Society (Heidelberg Papers in South Asian and Comparative Studies No. 80). Interview with the two authors by Corinne Deloy.

in Site du CERI Publication date 2021-07-15
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Just before the fall of the Berlin Wall, Jacques Rupnik was involved in the making of The Other Europe, a six part series documentaries filmed in Central and Eastern Europe for the UK’s Channel Four. He also published a book entitled The Other Europe. The archives of these documentaries (collecting testimonies from communist officials as well as opponents of the regime, artists, intellectuals and ordinary citizens) will be preserved in Prague under the auspices of the Vaclav Havel Library and made available online. Many of the interviews are already posted on The Other Europe website. Here, Jacques Rupnik tells the story of this incredible adventure, from the making of the documentary to the fight to preserve its archives and ensure they remain accessible.

in Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de méthodologie sociologique Publication date 2021-07-13
DORRONSORO Gilles
QUESNAY Arthur
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Le privilège épistémologique du terrain. Une enquête collective dans la Syrie en guerre -- L’article souligne le privilège épistémologique de l’observation dans les contextes sociaux marqués par la violence armée et le désordre. Confrontés à ces situations, les chercheurs ont parfois considéré que leur travail commençait une fois celles-ci stabilisées, privilégiant ainsi l’archive (écrite ou orale) et les sources secondaires à l’observation et aux paroles recueillies en contexte. Malgré les difficultés qu’elle pose, l’enquête en contexte offre cependant au chercheur, par une confrontation parfois brutale avec des situations exceptionnelles, la possibilité d’une plus grande inventivité théorique en s’ouvrant à de nouveaux objets et de nouvelles questions de recherche. En retour, les enquêtes obligent à une modalité plus réactive de l’élaboration théorique, avec une interaction permanente entre les hypothèses et la production des données. Plutôt que de développer ces thèmes de façon abstraite, les auteurs reviennent sur l’enquête qu’ils ont menée sur le conflit syrien en analysant notamment les difficultés d’accès, les risques d’enclicage, les problèmes associés au travail à distance et à la sous-traitance de la production de données et les avantages de conduire un terrain à plusieurs.

in Denken und Arbeiten mit Marx heute Edited by AHI Yasemin, ACIKGÖZ Muharrem, AYYILDIZ Esengül Publication date 2021-07-13
UYSAL Ayşen
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[Book abstract] Was würde Marx zu den gesellschaftlichen, politischen und kulturellen Herausforderungen sagen, denen die Welt und die Türkei in den letzten Jahren gegenüberstehen und welche überwiegend von populistischer und autoritärer Politik geprägt sind? Was ist mit der Rechtsstaatlichkeit, dem Staat passiert? Wohin steuern die neoliberal geprägten politisch-ökonomischen Beziehungen? Dieses Buch basiert auf den Vorträgen einer Konferenz in Istanbul – in Zusammenarbeit mit KÜYEREL (Plattform für „Global denken, lokal handeln“), TÜSES (Türkische Stiftung für Soziales, Ökonomische und Politische Studien) und dem Türkei-Büro der Friedrich-Ebert-Stiftung – aus Anlass des 200. Geburtstages von Karl Marx, wurde aber mit zusätzlichen Beiträgen ergänzt. Seine Beiträge befassen sich mit diesen Fragen und den Themen wie Freiheit, Arbeit, Transformation des Staates, Gender, digitaler Kapitalismus, urbane Ontologie, Kommunikationswissenschaften und Migration, sowohl im Allgemeinen als auch im türkischen Kontext. Dabei versuchen sie sie, anhand der Marxschen Theorie neu zu denken und zu analysieren

in Site du CERI Publication date 2021-07-12
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Juste avant la chute du mur de Berlin en 1989, Jacques Rupnik a participé à la réalisation de The Other Europe, série de six films documentaires réalisés dans les pays d'Europe centrale et orientale pour la chaîne de télévision britannique Channel Four. Il a également publié un livre intitulé The Other Europe tiré de cette expérience. Les archives de ces documentaires (témoignages de représentants communistes comme d’opposants au régime, d’artistes, d’intellectuels et d’anonymes) seront conservées à Prague sous les auspices de la Bibliothèque Vaclav Havel et digitalisées de façon à être accessibles en ligne. De nombreux entretiens le sont d’ores et déjà sur le site de The Other Europe. Jacques Rupnik nous raconte ici l’histoire de cette (incroyable) épopée, du tournage du documentaire au combat pour conserver et diffuser les archives.

Jacques Semelin rekonstruiert in seiner Studie verschiedene Formen zivilen Widerstands gegen das NS-Regime, vor allem in Frankreich, Skandinavien und den Benelux-Staaten, aber auch in Deutschland. Der unbewaffnete Kampf gegen die Nationalsozialisten geschah zum Beispiel durch Verweigerung der Zwangsarbeit, Sabotage, langsames Arbeiten, illegale Presse, Demonstrationen oder Streiks. So aussichtslos solche Aktionen zunächst erscheinen mochten, behinderten sie die Nationalsozialisten doch erheblich oder retteten sogar Leben. In seiner Analyse filtert Semelin außerdem die Voraussetzungen für gewaltfreien zivilen Widerstand gegen totalitäre Herrschaftssysteme heraus.

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Un monde sépare le Parti communiste chinois créé par une poignée de militants le 23 juillet 1921 — avant d’être pris en main par Mao Zedong en 1934 — et celui de M. Xi Jinping, dont le nombre de membres dépasse la population de l’Allemagne. Dès ses débuts, le Parti a fait preuve d’une extraordinaire souplesse, tout en maintenant un objectif constant : retrouver la grandeur de la Chine.

in Alternatives Economiques Publication date 2021-07-08
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Le président américain est plus policé, moins imprévisible que son fantasque prédécesseur, mais il maintient un discours ferme contre la Chine et resserre les relations avec les alliés traditionnels de Washington pour faire front commun face à Pékin.

Publication date 2021-07-05 Collection Les études de la Chaire Diasporas Africaines : 5/2021
VINCENT-MORY Claire
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L’inclusion des diasporas semble être devenu un principe globalisé de la coopération au développement. L’idée circule à tous les échelons de l’action publique, au sein et entre les multiples scènes, forums, réseaux dans lesquels se bâtissent les politiques de coopération. La rhétorique valorisant le rôle et la responsabilité des diasporas dans les dynamiques de développement, ainsi que l’idéologie technocratique du « triple win » semblent s’être aujourd’hui imposées (Geiger & Pécoud 2010). Dans l’espace européen, cette promotion politique et institutionnelle se fonde sur une appréhension positive de l’interrelation entre migrations et développement (De Haas 2010) qui, comme le souligne Ferruccio Pastore, combine paradoxalement deux paradigmes contradictoires : « le développement au lieu de la migration » et « la migration pour le développement » (Pastore 2007). Elle se caractérise par une double obsession : les transferts de fonds des migrants (Kapur 2018) d’une part, et d’autre part le « brain circulation » des migrants hautement qualifiés (Faist 2008, 2009 ; Meyer 2008 ; Pastore 2007). Les travaux de recherche relatifs aux politiques migratoires, au noeud entre migrations et développement, mais aussi aux processus d’intégration s’intéressent aujourd’hui à cette catégorie migratoire caractérisée à la fois par une forte dotation en capitaux et une grande mobilité. Elle représenterait à la fois un facteur indispensable de la compétitivité économique, mais aussi une capacité de développement autonome par le bas, tout en incarnant le prototype de la mobilité sociale dans un monde globalisé (Hercog 2018). Cette emphase autour de la présence des diasporas dans les espaces de la coopération au développement interroge. Comment cette rhétorique déployée sur la scène internationale intervient-elle dans des politiques et des dispositifs concrets ? Comment s’articule-t-elle avec les cadres nationaux et locaux de la coopération au développement ?

in Site du CERI Edited by Centre de recherches internationales Publication date 2021-07-05
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Why did the British, French and German populations not behave in the same way when faced with foreign soldiers—allies or enemies—who burst into their private lives between 1939 and 1945? Why are there common patterns in the national territories and why are there differences between the three countries and the three populations? Without falling into essentialism and without promoting national stereotypes, in her latest book (soon to be published in English) Tombés du Ciel. Le sort des pilotes abattus en Europe 1939-1945, Claire Andrieu has endeavoured to draw up a comparative history of the actions of the populations in the face of these men who "fell from the sky" between 1939 and 1945. Interview with Claire Andrieu by Miriam Périer.

in Site du CERI Edited by Centre de recherches internationales Publication date 2021-07-05
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Pourquoi les populations britannique, française et allemande n’ont-elles pas adopté les mêmes comportements face à des soldats étrangers - alliés ou ennemis - qui ont fait irruption dans leur vie quotidienne. Pourquoi existe-t-il une uniformité des comportements à l’échelle nationale et des différences, voire des oppositions, d’une nation à l’autre ? Sans tomber dans un essentialisme et sans faire la promotion de stéréotypes nationaux, Claire Andrieu s’est attachée à faire l’histoire comparée des actions spontanées des civils en réaction à ces hommes, « tombés du ciel », entre 1939 et 1945 dans son dernier livre Tombés du ciel. Le sort des pilotes abattus en Europe, 1939-1945
 (Taillandier, 2021). Entretien avec Claire Andrieu. Propos recueillis par Miriam Périer.

in Regards croisés sur l’économie Publication date 2021-07
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La rémunération des fonctionnaires n’est pas comparable à celle des salariés du privé. Elle est fixée de manière unilatérale et ne peut pas faire l’objet de négociation avec les employeurs publics. Elle n’est pas liée à des prestations économiques mais à l’occupation d’un emploi dans une hiérarchie. La rémunération des fonctionnaires est donc déconnectée de leur investissement personnel dans un travail qui reste de nature collective. L’individualisation des rémunérations ne joue que sur une faible part de la rémunération totale. Si les théories du New Public Management ont cherché à introduire les logiques de rémunération du secteur privé dans la fonction publique, elles n’ont pas pu supprimer un rapport au travail dominé par le sens de l’utilité sociale et collective.

in Cogito Publication date 2021-07
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For her doctoral thesis, Sibylle Duhautois set herself the challenge of writing the history of the future as it was imagined within international organisations during the Cold War. This distinguished work was recognised for its excellence and awarded this year’s Forecasting Thesis Prize from the 2100 Foundation. Interview.

De quoi le corps est-il le signal dans la domesticité ? Bien que la domesticité ne soit pas un travail qui repose essentiellement sur l’exhibition des corps, cet article défend que le corps y est un facteur central de sélection des candidat·e·s à l’emploi à temps plein chez les grandes fortunes. Sur ce marché du travail, le corps fait office de support privilégié de preuves des compétences professionnelles et des qualités morales. Pour les employeuses, apprendre à lire les corps de leurs employé·e·s est une pratique nécessaire pour légitimer leurs rôles de femmes fortunées dans les entre-soi où elles évoluent.

This article examines public contestation of Europe by the far right in France. It investigates whether far-right mobilization on the EU has changed over time, and how it diverges in the party and non-party sectors. Specifically, we follow a politicization approach and address mobilization in terms of three interrelated dimensions: intensity, issue focus, and action repertoire. This allows comparing collective action in the electoral and protest arenas, thus assessing how the far right politicizes Europe in public debates. The study relies on a mixed quantitative and qualitative analysis of the content of the press releases posted by far-right parties and movements on their official websites, scraped automatically from 2012 to 2019. The results show that European integration is increasingly at the core of far-right politics in France, but its politicization unfolds in different ways in the protest and electoral arenas. As political conflict over the EU expands, far-right parties and non-party actors are challenged to differentiate their respective profiles. These findings complement existing research on the linkages between protest and elections, and suggest that the rooting of the far right in society is reconfiguring the structure of political conflict in Europe.

L’évolution des valeurs économiques et culturelles des Français mesurées en décembre 2009, décembre 2013, décembre 2017 et mai 2021 au travers, respectivement, des vagues 1, 5, 9 et 12bis du Baromètre de la confiance politique montre que le niveau de libéralisme culturel a baissé même dans les catégories sociales supérieures et chez les électeurs de gauche alors que le niveau de libéralisme économique reste relativement stable. Les facteurs ayant contribué à cette évolution sont à trouver du côté d’un rejet plus fort de l’immigration comme d’une demande plus forte de sécurité. C’est autour de cet enjeu que se noue la concurrence des candidats de droite et d’extrême-droite dans la perspective de l’élection présidentielle de 2022.

in The Political Formulation of Policy Solutions: Arguments, Arenas, and Coalitions. Edited by ZITTOUN Philippe, FISCHER Frank, ZAHARIADIS Nikolaos Publication date 2021-07
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This chapter analyzes the emergence, the construction and the trajectory of road space reallocation as a policy solution to urban mobility challenges in different political contexts. Focusing on the notion of policy solution ownership (Gusfield, 1981) and drawing on extensive empirical work on sustainable urban mobility transitions in European cities, it contributes to the book’s main argument in three ways. First it examines how and by whom policy solution ownership is built and how it contributes to redefining the boundaries of a given problem in a highly competitive policy environment. Second, and following the work by Callon (1986) on problematization and interessement to account for improbable alliances in a highly fragmented policy context, it contributes to the understanding of how policy solution ownership opens new opportunities for urban elites to challenge existing urban governance arrangements and promote their own political agenda. Three, it discusses the role of framing in shaping the subsequent trajectory of this policy solution (Rochefort, Cobb, 1994) across different urban governance contexts. It argues that policy solution ownership was established through the continued efforts made by a coalition of policy entrepreneurs to transform a policy solution fitted for all seasons into an easily transferable set of standardized tools and techniques while at the same time shifting the attention away from car use reduction towards ensuring fair and equal access to the urban road network.

in Accounting for the Varieties of Volunteering. New Global Statistical Standards Tested Edited by GUIDI Riccardo, FONOVIĆ Ksenija, CAPPADOZZI Tania Publication date 2021-07
BIORCIO Roberto
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Volunteer Activism Influence Political Attitudes and Behavior? In this chapter, we propose a reflection on the relationship between volunteering and political participation. We will ask ourselves whether the specific traits that characterize volunteer engagement in various forms, individual or associative networks, interpersonal links, and the cultures that develop through these activities can influence political attitudes and different forms of political participation. In recent years, Italian citizens have scarcely harboured positive feelings toward politics but have rather exhibited indifference and often anger toward parties and representative institutions. Their willingness to participate has not diminished, 14 has rather taken on other forms quite different from the parties themselves (volunteering, associations, movements). These tendencies had already begun manifesting themselves in Italy in the 1980s with the growth of volunteer commitment at a social, individual, or group level. The weight of social volunteering, oriented to the production of public goods, has increased in the last 20 years, while the influence of political parties has been reduced, and the forms of citizens’ participation have been transformed. In general, a considerable amount of research indicates a significant relationship between volunteering and political participation. However, the relationship can take several different forms and meanings depending upon the type of association to which the volunteers are linked and the possible ways of expressing political participation. On the other hand, a hypothesis may also be put forth that volunteering and political commitment are both influenced by the same social conditions of the volunteers as well as by the territorial contexts in which they operate. Based on the survey results of the Istat Aspects of Daily Life (ADL) of 2013, this chapter shows proofs of a socialisation effects of volunteering on political skills and behaviour, reducing inequalities in political participation. Especially, an inclusive group’s style reduces the effects of exclusion from democratic political participation structured by social inequalities. In 2013, associationism was confirmed as a true school of democracy, namely, for the work- ing classes. Finally, we note that political and social participation differ in relation to their distribution on the respondents’ respective territories. The levels of latent and visible political participation can be significantly influenced by the levels of civicness that traditionally differentiate across the Italian regions, as has been noted since the beginning of Putnam’s research in the 1980s. However, in all regional areas, the experience of volunteering and participation in social associations increases political participation. The influence of this experience is much more relevant in the southern regions where a more limited level of civic participation is traditionally reported. In territories where civicism is lower, not only associationism itself play a fundamental role in the production of public goods, but it also serves as a fundamental driver of the socialization to democratic values and practices, even more so than in other parts of the Bel Paese.

The Covid-19 pandemic is disrupting the international political economy unlike any event since WWII. Consequently, France reversed years of fiscal consolidation by instating, at least temporarily, a costly emergency furlough scheme reaching a third of the workforce. This provides a natural setting to investigate a potential ‘critical juncture’, and whether the French public still accepts austerity politics today, as it seems to have after the Global Financial Crisis. We observe crisis narratives’ salience across social classes, employing an original quantitative approach for Critical Political Economy, which uses panel data and two experiments. We test if citizens’ viewpoints are sensitive to the trade-off between health and economics, receptive to austerity and conditioned by their socioeconomic status. We find that public opinion shifted after an authoritative and dire economic forecast at the pandemic’s first peak in April 2020, but that acquiescence to austerity did not occur during the phase-out of the first lockdown in June, with the exception of the upper class. Overall, public support favours increased social spending, and pro-austerity crisis narratives might not shape the majority’s ‘common sense’, as they had after the GFC. We conclude with implications for the study of class and public policy in a post-pandemic world.

in Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de méthodologie sociologique Publication date 2021-07
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Cet article retrace le cheminement intellectuel qui a conduit, moins spontanément qu’on ne pourrait le croire, Christine Musselin à faire sa thèse puis à devenir chercheuse au Centre de Sociologie des Organisations, et à consacrer ses recherches à l’étude comparative des systèmes d’enseignement supérieur à travers la gouvernance des universités, les politiques universitaires et les marchés du travail universitaires, mêlant ainsi sociologie des organisations, analyse des politiques publiques et sociologie économique. Il montre comment l’étude de la coopération a été le fil rouge de ses travaux, et l’analyse sociologique des organisations, basée sur les entretiens organisationnels, une méthode heuristique pour la plupart des enquêtes qu’elle a menées.

Terra Nova a publié le 15 juin dernier un essai du député européen Pascal Canfin, président de la Commission Environnement du Parlement Européen, intitulé "Le nouvel âge progressiste de la mondialisation" dans lequel il montre les réelles opportunités pour des projets porteurs d'avenir dans la mondialisation. Sa démonstration, à la fois tonique et précise, fait le pari d'une attitude coopérative des grandes puissances. Or, dans l’espace mondial actuel, progressisme et République populaire de Chine sont deux expressions oxymoriques. Pour donner toutes ses chances à ce progressisme mondialisé, l’Europe doit faire face au défi chinois et s'affirmer contre lui.

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À la fin des années 1990, Lagos et Mexico se sont vus accorder une forte autonomie par leurs États fédéraux respectifs. Les deux métropoles ont-elles suivi un processus de désencastrement sociopolitique relatif de leurs espaces étatiques similaire à celui des villes globales du Nord à la suite de leur intégration à la mondialisation post-1970, c’est-à-dire activé par l’intégration de leurs élites économiques à de nouveaux espaces d’accumulation mondialisés ? Cet article réfute la thèse du désencastrement relatif « par le haut » dans les cas de Lagos et Mexico. Le désencastrement relatif des deux (ex-)capitales s’est effectué « par le bas », mû non pas par leurs élites économiques mais par leurs secteurs populaires, via un double phénomène de reterritorialisation de la politique populaire et d’affaiblissement des liens clientélistes la reliant à l’État. Nous remettons ainsi en lumière l’idéal-type wébérien de la ville plébéienne et nous interrogeons sur les modalités de son retour.

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