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in Cambridge Handbook of Constitutional Theory Sous la direction de BELLAMY Richard, KING Jeff Publié en 2022
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What does it mean to treat people as equals when the legacies of feudalism, religious persecution, authoritarian, paternalistic and oligarchic government have shaped the landscape within which we must construct something better? This question has come to dominate much constitutional practice as well as philosophical inquiry in the past 50 years. The combination of Second Wave Feminism with the continuing struggle for racial equality in the 1970s brought into sharp relief the variety of ways in which people can be treated unequally, while respecting the formalities of constitutional government. Above all, what these two great political movements made plain, is that a concern for group inequality and, specifically, group injustice must figure in the formulation and adjudication of individual rights, if legal protections for equality are adequately to combat the causes of inequality. Getting to grips with that challenge, it became obvious, required going beyond the familiar analyses of inequality inherited from Liberalism and Marxism, given the many different ways in which people can be equal or unequal.(Hackett and Haslanger 2006, 3 - 15) In the first part of this chapter, I will seek to illustrate these claims, by focusing on efforts to reframe the theory and practice of constitutional equality in light of demands for sexual and racial equality. I will then show that analytic philosophy has also come to recognise the various non-reducible dimensions of equality in ways that reinforce the claims of critical legal theory, even as philosophers highlight their disconcerting consequences. If equality has multiple irreducible dimensions, conflicts between the legitimate demands of equality are unavoidable features of law and politics, even in the best possible world, and are likely to be particularly painful when set against a background of historical injustice. The chapter concludes with the challenges to democratic constitutionalism, and the scope for constructive responses to those challenges, which the rapprochement between critical and analytic thinking on equality suggests.

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Comment rendre compte de l'adhésion au nazisme des dizaines de millions de femmes et d'hommes " ordinaires ", allemand·es et autrichien·nes, qui lui ont apporté leur soutien des années durant ? La quête d'épanouissement personnel encouragée par le régime, qu'il s'agisse d'aventures érotiques, des liens affectifs de l'entre-soi forgés dans les organisations nazies ou de la vie conjugale, a contribué à la cohésion interne de la société nazie. C'est l'une des hypothèses fortes de ce livre d'une grande originalité. Car la sexualité, l'intime et la politisation des désirs ont été au cœur de l'entreprise nazie. C'est ce que montre Elissa Mailänder, en s'appuyant notamment sur l'analyse d'une masse d'archives (dont certaines privées) relatives à la sexualité, aux amitiés, à la vie amoureuse et conjugale des individus de la société majoritaire nazie – " aryens " et hétérosexuels. Ainsi se dévoile au ras du sol, à l'échelle locale et privée, la construction d'une communauté raciste, hautement politisée, ségrégationniste et violente.

Christian Lequesne répond à nos questions à l'occasion de la parution de La puissance par l'image. Les Etats et leur diplomatie publique aux Presses de Sciences Po (collection L'Enjeu mondial). Propos recueillis par Corinne Deloy.

in La puissance par l'image. Les Etats et leur diplomatie publique Sous la direction de LEQUESNE Christian Publié en 2021-09-16
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Qu’elles soient perpétrées par des États ou des groupes armés, les prises d’otages constituent des événements dramatiques qui engendrent régulièrement des crises diplomatiques. Devenus à leur corps défendant l’incarnation de leur communauté nationale d’origine et de leurs professions (chercheurs, humanitaires, journalistes), les otages sont au cœur de rapports de force qui les dépassent. Dès lors, il n’est pas rare de voir naître des mobilisations au sein de ce que l’on appelle communément des comités de soutien, sous l’effet d’une proximité initiale avec les captifs ou d’une sensibilisation spontanée face à l’injustice de leur détention.

in La puissance par l'image. Les Etats et leur diplomatie publique Sous la direction de LEQUESNE Christian Publié en 2021-09-16
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Aucun État, démocratie ou régime autoritaire ne peut construire sa puissance sans chercher à se rendre attractif aux yeux du reste du monde. Pra- tique ancienne, qui ne se confond ni avec le soft power ni avec la propagande, la diplomatie pu- blique joue ce rôle. Désormais très active sur les réseaux sociaux, elle a pour particularité de s’exer- cer non pas auprès des autorités, mais des opinions publiques nationales et internationales.

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Séduire l'opinion mondiale : démocraties ou dictatures, tous les États s’efforcent de soigner leur image en s’adressant directement et à voix haute aux citoyens. Les moyens sont multiples pour se rendre attractif aux yeux de l’opinion mondiale : récits portés par les médias et les réseaux sociaux, implantations d’instituts culturels et d’écoles, échanges universitaires, distributions de matériel médical et de vaccins, etc. On nomme diplomatie publique ce levier de puissance de plus en plus fréquemment utilisé et dont les États-Unis ont été les pionniers au début du xxe siècle. S’ajoutant aux canaux feutrés de la diplomatie classique, il ne se confond ni avec le soft power ni avec la propagande. Dans le premier ouvrage que les sciences sociales consacrent en France à ce champ des relations internationales, une série d’analyses transversales et de focus sur des cas concrets, illustrés de cartes et de graphiques, donnent à voir ses usages et ses effets ainsi que les nouveaux modèles qu’il propose.

in La puissance par l'image. Les Etats et leur diplomatie publique Sous la direction de LEQUESNE Christian Publié en 2021-09-16
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La diplomatie publique est sans nul doute une invention américaine. Les diplomates américains commencent à la pratiquer de manière informelle bien avant la guerre froide, afin de soutenir les intérêts plus larges de la politique étrangère des États-Unis.

Cette thèse explore et explique la diversité idéologique intra-partisane (DIP), que nous définissons comme la variété des positions idéologiques prises par les députés par rapport à leur parti à différents niveaux d’organisation. En mobilisant la théorie du principal-agent ainsi que la littérature sur l’organisation territoriale des partis politiques, nous considérons les députés comme des agents de différents principaux, les électeurs et le parti aux niveaux local, régional et national, dont les attentes vis-à-vis de leur agent peuvent être contradictoires. Nous proposons deux mesures de la DIP. Au niveau agrégé, à partir du désaccord des experts vis-à-vis de la position des partis sur plusieurs dimensions idéologiques, à partir des données de l’enquête Chapel Hill Expert Survey, sur 24 pays européens entre 1999 et 2019. Au niveau individuel, en construisant une distance textuelle entre les députés et leur parti à différents niveaux d’organisation, à partir de données Twitter en France et en Espagne entre 2016 et 2019. Nous trouvons que la DIP dépend principalement des variations du système électoral et de l’autonomie régionale entre, et au sein, des pays, ainsi que de la force électorale relative des députés et des différents principaux issus de leur parti. Nous distinguons deux situations : la dissidence et la diversité. Dans la première situation, les députés s’éloignent de leur parti dans son ensemble lorsque leur environnement institutionnel, partisan et local leur donne les moyens d’assurer leur réelection indépendamment de leur étiquette partisane. Dans la seconde situation, lorsque leur environnement institutionnel, partisan et local ne favorise pas leur autonomie vis-à-vis de leur parti, les députés expriment une position les rapprochant du niveau de leur parti le plus à même de maximiser leurs chances de réélection.

Après avoir rappelé la filiation entre les pionniers du militantisme hacker et les tactiques anti-technocratiques engagées par la Nouvelle Gauche, cet article propose d’interpréter la vague répressive qui frappa les hackers à la fin des années 1980 comme l’une des stratégies de pouvoir conçues pour refermer la crise de gouvernementalité engagée dans les années 1960 — une stratégie depuis réactivée chaque fois qu’un « front hacker » a semblé sur le point de se reconstituer. Ce faisant, il invite à voir dans cet épisode de sécurisation du cyberespace et de répression des répertoires d’action transgressifs un moment critique dans la généalogie du libéralisme autoritaire.

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Entretien avec Adam Baczko, auteur de La guerre par le droit. Les tribunaux Taliban en Afghanistan, paru aux éditions CNRS (2021). Propos recueillis par Miriam Périer.

in La puissance par l'image. Les Etats et leur diplomatie publique Sous la direction de LEQUESNE Christian Publié en 2021-09-16
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La diplomatie humanitaire apparaît à la fin du XIXe siècle, avec l’émergence de l’action humanitaire moderne. Consubstantielle à la création du Mouvement international de la Croix-Rouge et du Croissant-Rouge (CICR), elle cherche à prévenir les crises, à faciliter les opérations sur le terrain et à faire progresser les normes concernant les différents contextes humanitaires.

in La puissance par l'image. Les Etats et leur diplomatie publique Sous la direction de LEQUESNE Christian Publié en 2021-09-16
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La crise de la Covid-19 a donné lieu à des affrontements entre récits concurrents et a exacerbé les efforts des États pour soigner leur image, socle de la légitimité politique aussi bien en Chine qu’au sein de l’UE.

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This article aims at analyzing the various ideological interventions, prompted by the pandemic in Turkey, in the fields of power, politics, and religion. In a country and a context where politics and religion are closely connected, and a particular Turkish experience with few parallels in the Muslim world, our investigation will be two-fold: how to calculate the ongoing impact of Covid-19 on the Turkish political field, and secondly, how has the religious world reacted in backing up politics in its response to this crisis. We are seeking to understand the effects of the crisis on the established power, and on the orientations of national and international policy in the context of a health crisis. Lastly, we need to examine the role of religion in the management of the crisis.

in Turkey, Russia and Iran in the Middle East. Establishing a New Regional Order Sous la direction de BALCI Bayram, MONCEAU Nicolas Publié en 2021-09-15
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Soon to be a century old, the Republic of Turkey has faced several major crises in its regional environment; however, none of them has affected it to the same extent as the Syrian conflict, which still continues to be the major concern for the current political power. Indeed, as a country close and similar to Turkey in many respects, Syria, via its crisis, has had a transformative effect on Turkey, that changes its identity, its ethnic and religious composition and, of course, its foreign policy, and even its place in the international order. The main objective of this chapter is to demonstrate that it is through the Syrian crisis that Turkey is marking a real break with its traditional geopolitical family, i.e., the Western camp, to move closer to a Russia that is historically anything but Turkey’s friend.

Sous la direction de BALZACQ Thierry, KREBS Ronald R Publié en 2021-09-15
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A clearly articulated, well-defined, and relatively stable grand strategy is supposed to allow the ship of state to steer a steady course through the roiling seas of global politics. However, the obstacles to formulating and implementing grand strategy are, by all accounts, imposing. The Oxford Handbook of Grand Strategy addresses the conceptual and historical foundations, production, evolution, and future of grand strategy from a wide range of standpoints. The seven constituent sections present and critically examine the history of grand strategy, including beyond the West; six distinct theoretical approaches to the subject; the sources of grand strategy, ranging from geography and technology to domestic politics to individual psychology and culture; the instruments of grand strategy's implementation, from military to economic to covert action; political actors', including non-state actors', grand strategic choices; the debatable merits of grand strategy, relative to alternatives; and the future of grand strategy, in light of challenges ranging from political polarization to technological change to aging populations. The result is a field-defining, interdisciplinary, and comparative text that will be a key resource for years to come.

in The Oxford Handbook of Grand Strategy Sous la direction de BALZACQ Thierry, KREBS Ronald R. Publié en 2021-09-15
KREBS Ronald R.
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[...] This introductory essay has four aims, corresponding to the four sections that follow. First, it introduces readers to the history of the concept of gran strategy and to the central themes of that literature. Second, it explores the abiding tensions in the literature on grand strategy - especially as manifest in the contributions to this Handbook. Third, it sets out and explains the logic of the Handbook, situating the volume's essays within that structure. Finally, it concludes with some speculative reflections on the reasons for grand strategy's recent renaissance.

in Turkey, Russia and Iran in the Middle East. Establishing a New Regional Order Sous la direction de BALCI Bayram, MONCEAU Nicolas Publié en 2021-09-15
MONCEAU Nicolas
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The Arab Spring and the resulting conflicts, particularly the Syrian crisis that erupted in 2011, have ushered in a new era of domination and influence in the Middle East. As a former province of the Ottoman Empire, to which Turkey is the principal heir, as a French mandate before becoming independent and integrating Moscow’s sphere of influence during the Cold War, and as an immediate neighbor of Israel where security is threatened by Iran but assured by the United States, Bashar al-Assad’s Syria is the scene of a conflict that has a decisive influence on the Middle East and more broadly on the international order as a whole. Many actors, local, regional, and international, are involved in this conflict: forces loyal to the Syrian regime, rebel groups (Free Syrian Army, Kurds, and jihadists), international and regional organizations (the United Nations and the European Union), and Western countries (United States) as well as several regional powers, with Turkey, Iran, and Russia in the forefront. This book attempts to examine and explain the effects of the Syrian conflict on the new governance of the Middle East region by these three political regimes: Russia, Turkey, and Iran.

Sous la direction de BALCI Bayram, MONCEAU Nicolas Publié en 2021-09-15 Collection The Sciences Po Series in International Relations and Political Economy
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This book explores the complexity of the Syrian question and its effects on the foreign policies of Russia, Iran, and Turkey. The Syrian crisis has had a major effect on the regional order in the Middle East. Syria has become a territory where the rivalry between Russia and Western powers is being played out, and with the West’s gradual withdrawal, the conflict will without a doubt have lasting effects locally and on the international order. This collection focuses on the effects of the Syrian crisis on the new governance of the Middle East region by three political regimes: Russia, Iran, and Turkey. Many articles and a number of books have been written on this conflict, which has lasted over ten years, but no publication has examined simultaneously and comparatively how these three states are participating in the shared management of the Syrian conflict.

in Turkey, Russia and Iran in the Middle East. Establishing a New Regional Order Sous la direction de BALCI Bayram, MONCEAU Nicolas Publié en 2021-09-15
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During the time of bipolarity, the notion of regional power merged with that of middle power, suggesting a limited international capacity controlled by the game of superpowers and disposing of a rather weak autonomy of action. Today, the situation has substantially changed: one of the paradoxes of globalization is that it has strengthened the influence of local actors and emancipated them from their former tutors. At the same time, the fall of the Berlin Wall has opened the regional powers of yesterday to the international sphere. Ultimately, the transformation of conflicts and their increasingly social foundation transforms proximity in resources: regional powers are obviously more and more involved in the conflict systems that border or involve them. The Middle East is thus becoming a remarkable field for the regionalization of powers to be achieved: states that used to be mere allies or marginal groups, are now seeking recognition, then proactivity and finally participation in the solution of conflicts. This triple initiative marks the diplomacies of Turkey and Iran but also that of Saudi Arabia and, depending on the circumstances, others too. Having understood this, Russia has scored points in the region, while the Westerners have been losing considerable advantages trying to counter it.

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Cette thèse examine les sources procédurales et fonctionnelles de la confiance politique en Europe. Elle définit ces deux sources comme étant la qualité de la démocratie et la qualité des services publics et procède selon deux volets d'arguments distincts mais complémentaires. Premièrement, à travers le prisme de la théorie de l'espérance et de la disconfirmation, on démontre que la confiance politique dépend à la fois des attentes démocratiques, des évaluations démocratiques et de la disconfirmation démocratique - trois mesures de la qualité de la démocratie - mais que la disconfirmation joue un rôle de médiateur dans la relation entre les attentes, les évaluations et la confiance. On utilise les données de l'ESS-6 pour tester ces associations. Deuxièmement, en mobilisant la littérature sur la micro-performance, on construit des modèles à l'intersection de la justice distributive, de l'équité procédurale et de l'efficacité fonctionnelle - trois mesures de la qualité des services publics - et de la confiance politique. La qualité de la scolarité et la qualité du maintien de l'ordre sont les exemples de services publics que nous analysons, et leurs effets respectifs sont testés à l'aide des données de l'ESS-2 et de l'ESS-5. Les résultats, qui sont des estimations multiniveaux, confirment les effets directs des attentes démocratiques, des évaluations et des disconfirmations ; cependant, la disconfirmation ne peut que servir de médiateur entre les attentes et la confiance politique. De même, les effets de l'équité procédurale et de l'efficacité fonctionnelle sont confirmés dans le contexte des deux services, et l'effet de la justice distributive ne peut être observé que dans le cas de la qualité du maintien de l'ordre. En somme, en plus de soutenir les théories de l'attente et de la micro-performance, ces résultats montrent que la qualité de la démocratie importe plus que la qualité des services publics.

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Adam Baczko is the author of a book entitled La guerre par le droit. Les tribunaux Taliban en Afghanistan ( War by Law. Taliban Courts in Afghanistan) published on 2 September by CNRS Editions within the series called “Logiques du désordre” he coedits with Adèle Blazquez, Martin Lamotte and Gilles Dorronsoro. Published three weeks after the Taliban took power in Afghanistan, this sadly very timely comparative study of the parallel legal system put in place by the Taliban for decades is likely to help us better understand more broadly the role of Law in war. Adam Baczko answers our questions on this issue and on his long-term research. Interview by Miriam Périer, CERI.

in The Routledge Handbook on Contemporary Turkey Sous la direction de JONGERDEN Joost Publié en 2021-09-09
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This chapter discusses the role played by political parties in contemporary Turkey, viewed through the main debates and approaches to parties and politics and an understanding of relations between people and the state. Parties are routinely said to be at the core of political life in Turkey, and have been studied mainly through institutional and macro approaches. Most research has examined the party system as a whole, or focused on the parties’ contribution to democracy, party ideology, and electoral dynamics. More recently, however, studies have emerged with a more sociological slant, examining the local and social anchoring of parties and their internal organization and workings. Drawing on these recent works, this chapter focuses on the role of parties as channels and mediators between state and society. It adopts a historical perspective on the changing relationships between parties, state, and society in Turkey, looking in particular at how periods of unstable coalition governments have alternated with those when a dominant party is in office. In this light, it questions the specificity of the rule of the Justice and Development Party.

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Si les Taliban ont gagné la guerre par les armes, ils se sont également imposés par l’établissement d’un système judiciaire qui leur a permis d’incarner l’État aux yeux de nombreux Afghans. Mais gouverner des territoires qui ont échappé au contrôle du gouvernement est assurément différent de tenir les rênes de l’État. Les conjectures restent donc nombreuses quant au régime qu’ils mettront en place.

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The research question of this article is to what extent have populist governments in Austria, Italy and Poland affected the bureaucratic autonomy of career diplomats? The starting hypothesis is that populist governments have a structural conflict with career diplomacy and are tempted to reduce their power through political capture. The case studies of populist governments are as follows: in Austria, the coalition between the far-right Freedom Party of Austria (FPÖ) and the Christian-Democratic Austrian People’s Party (ÖVP) between and December 2017 and May 2019; in Italy, the coalition between the two populist parties Five Stars Movement (M5S) and the League (La Lega) between June 2018 and September 2019; in Poland, the national-conservative coalition in which the Law and Justice Party (PiS) is dominant since October 2015. The first part explains why there is a structural conflict between populist governments and career diplomats. The second part analyses the case of a successful political capture of career diplomats by a populist government in Poland. The third part contrasts the previous statement by showing the lack of political capture of career diplomats by populist governments in Austria and Italy. Finally, the fourth part demonstrates why in the case of populist governments at power, career diplomats are often seen as an insurance to international partners, that populist governments themselves may have an interest in considering positively.

Quels sont les États qui protègent le mieux leurs citoyens dans le contexte international actuel ? Face à des menaces devenues globales, telles les pandémies, les crises environnementales, économiques, migratoires ou alimentaires, quelles puissances ont su rompre avec un passé révolu et développer des stratégies adaptées ? Les États-nations se sont construits, il y a quelques siècles, sur la gestion des peurs ancestrales (peur de mourir et de souffrir, peur de perdre sa liberté) et des risques nationaux. Ils se sont arrogé le monopole de la sécurité pour en faire un enjeu territorial et militaire, étroitement lié à la souveraineté nationale. Mais lorsque les risques changent de nature et de périmètre, qu’en est-il de l’ancien ordre international ? Le succès amorcé des puissances les plus agiles, qui – à l’instar de la Corée du Sud, de l’Allemagne et de quelques pays nordiques – savent tirer profit de la mondialisation tout en se protégeant de ses méfaits, ne nous invite-t-il pas à repenser la sacro-sainte sécurité internationale pour l’élargir à ses dimensions humaines ? Et, dès lors, n’est-ce pas tout l’ordre mondial qui est à revoir et à refonder ? Loin des discours souverainistes et des postures démagogiques, Bertrand Badie nous propose une réflexion profonde et sociale sur le thème si fondamental de la sécurité.

in ACME: An International Journal for Critical Geographies Publié en 2021-09-08
LIEBER Marylène
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This article focuses on the case of Paris, where programs favoring gender equality in public space have emerged in the context of strong debates over a new prostitution law (passed in 2016) that penalizes clients. Since “women’s” and sex workers' use of public space are treated as radically disconnected questions, this article will explore how this distinction has come into existence by analyzing the differentially regulated presence of women on the streets. We will thus look at various narratives that normalize the appropriate presence of women in public space and analyze the ways in which gendered programs that are supposed to target all women actually create and legitimize differences among women along lines of types of occupation, morality, sexuality, gender, class, and race. In particular, we will explore regimes of perception of safety and security, connected to both sexual harassment and street prostitution, and show how these highlight the moral dimension of the gendered urban organization of space.

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This article delivers the first post-Cold War history of how France – the European power with the largest political-military footprint in the Asia-Pacific – has responded to the national security challenges posed by the rise of China. Based upon a unique body of primary sources (80 interviews conducted in Europe, the Asia-Pacific and the United States; declassified archival documents; and leaked diplomatic cables), it shows that China’s growing assertiveness after 2009 (and national policymakers’ perceptions thereof) has been the key driver of change in French security policy in the region, pulling France strategically into the Asia-Pacific. Specifically, growing threat perceptions of China’s rise – coupled with steadily rising regional economic interests – have led Paris to forge a cohesive policy framework, the Indo-Pacific strategy, and to bolster the political-military dimension of its regional presence. By investigating this key yet neglected dimension of French and European security policies, and by leveraging a unique body of primary written and oral sources, this study fills an important gap in the scholarly literature on both European and Asia-Pacific security dynamics. The findings of this article also shed new light on the political and military assets that France can bring to bear in the formulation of a common EU security policy toward the Asia-Pacific and on the implications thereof for the prospect of a transatlantic strategy vis-à-vis China.

Publié en 2021-09-06 Collection The Sciences Po Series in International Relations and Political Economy
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When applied to social science, psychoanalytic concepts make it possible to analyze totalitarian action and its derivative, authoritarian action, by highlighting what such regimes have in common: the destruction of frames of reference for space and time; their replacement of those reference points with a restrictive “surreality”; and the assignation of individuals in the social space in terms of the love or hatred attributed to them by those in power. Whether in Stalinist Bolshevism, posited here as the matrix of the “totalitarian personality”; in its extreme form of totalitarianism with the Islamic State; or in a more diluted variant in the Polish ruling party ‘Law and Justice’ (PiS), each is characterized by the negation of temporal and spatial distance, and therefore by the negation of causal links, displacement and transformation of experience. These components are specific to the unconscious which, in dreams as Freud considered, acts upon factual datum, denies it, and reproduces it in another way, one that conforms more closely to the dreamer’s desires. For this reason, the politics that arise from these regimes have much in common with a hallucination.

Publié en 2021-09-06 Collection Robert Schuman Centre Policy Briefs : 2021/32 (July 2021)
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The re-emergence of China as a great power and the emerging US-China competition have marked the return of great power rivalry in world politics, with wide-ranging implications for Europeans. In particular, three overarching trends have shaped the ways in which Europeans have confronted China’s rise. First, in the context of the shifting centre of strategic gravity of world politics from the Atlantic to the Asia-Pacific, the gradual retrenchment of the United States (US) from Europe since the end of the Cold War – coupled with growing doubts about the credibility of US commitments to the continent – has incited Europeans to provide for their own security.1 Furthermore, sustained by expanding economic, military and technological capabilities, the PRC has displayed an increasingly assertive foreign policy both in the Asia-Pacific and in Europe since the 2010s, which impinges on a broad range of European diplomatic, security and economic interests.2 Third, the rising global competition between the United States and China has become a structural feature of great power politics in the 21st century, with ramifications across different regions, including Europe.3 In short, stuck between a rock and a hard place, Europeans increasingly doubt the robustness of their US ally’s commitment to their security while grappling with China’s expanding clout and influence in the larger context of mounting Sino-American rivalry – and they are therefore compelled to define their own position regarding it.

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Book review of Xuefei Ren 2020: "Governing the Urban in China and India: Land Grabs, Slum Clearance and the War on Air Pollution." Princeton, NJ: Princeton University Press.

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