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Directeur de la thèse BOUËT Antoine Publié en 2012-06
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Cette thèse procède à une analyse comparative des politiques commerciales et agricoles en Afrique sub-saharienne, en se concentrant sur la cohérence des politiques pour le développement. Elle examine les politiques mises en œuvre historiquement dans la région, en les reliant à l'histoire de la pensée économique, et explore les débats sur le rôle de l'agriculture, des politiques commerciales et du recours à l'intervention publique dans les stratégies de développement. Le chapitre I analyse les principaux défis et opportunités pour le commerce agricole de l'Afrique sub-saharienne au vu de l'évolution des marchés agricoles mondiaux et des accords commerciaux en cours de négociation. Les chapitres II et III montrent l'utilité des modèles d'équilibre général calculable mondial pour comparer intégration régionale et intégration multilatérale, en considérant l' impact de ces stratégies sur le produit intérieur brut, le bien-être et la distribution sectorielle de la croissance. Le chapitre III est une étude de cas sur le Malawi. Le modèle global y est lié à un modèle national et à des enquêtes ménages, ce qui permet de comparer les effets distributifs des politiques commerciales et des politiques agricoles sur la pauvreté. Cette thèse démontre que l'intégration régionale peut apporter des gains économiques substantiels à l'Afrique sub-saharienne et promouvoir des exportations agricoles plus diversifiées et à des stades de transformation plus avancés que l'intégration multilatérale ; et que seules certaines réformes politiques permettent de réduire la pauvreté des petits agriculteurs, qui constituent la majorité des personnes pauvres et vulnérables en Afrique sub-saharienne.

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Cette thèse examine l'influence du système de commerce multilatéral sur l'évolution du droit des brevets dans les pays en voie de développement sur la période de 1990 à 2005. Elle analyse les développements économiques associés à ces reformes. Les rapports sont évalués utilisant principalement des techniques économétriques qui permettent de discerner les coïncidences mais pas la causalité. La contribution principale de cette thèse est : i) d'identifier des concepts pertinents de la littérature théorique actuelle concernant les doits de propriété intellectuelle et le fonctionnement des marchés et ii) de tester empiriquement une série d'hypothèses sur l’existence d'influences internationales sur les réformes du doit des brevets dans les pays en développement ainsi que sur une influence de ces réformes aux certains développements économiques. Le premier chapitre montre la validité de l'hypothèse que les réformes du droit de propriété intellectuelle internationale, combinée avec les intérêts industriels, ont influencé significativement l'évolution des institutions en charge du droit des brevets dans les pays en développement. Le deuxième chapitre confirme l’existence d'une relation positive entre les réformes du droit des brevets et les indicateurs des flux économiques internationaux tels que les importations, les investissements directs étrangers et les brevets d’origine étrangère. Le troisième chapitre soutien l'hypothèse que les réformes du droit des brevets sont couraillées avec des indicateurs d’innovation.

Directeur de la thèse SWINNEN Johan Publié en 2012-05
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Cette thèse de doctorat contribue au débat sur les normes en tant qu’obstacles ou catalyseurs du commerce et fournit des preuves de l'impact des normes sur la capacité des pays en développement à gagner et maintenir l'accès aux marchés des pays développés pour les produits alimentaires. En raison de la nature complexe et très hétérogène des mesures non-tariffaires, différentes méthodologies ont été développées. L'analyse présentée dans cette thèse adopte une approche directe de la mesure de l’impact des standards alimentaires à l'aide de deux bases de données uniques. En démêlant le classement par la productivité du classement par la qualité dans l’étude des déterminants des exportations horticoles, le premier article étudie l'impact des normes de sécurité alimentaire et de la préférence pour la qualité des consommateurs sur capacité d'exporter des produits agricoles de hautes valeurs ou différenciés (HCA). En utilisant une version étendue de la base de données précédente, le deuxième document montre que la réputation est un facteur important de l'application des mesures sanitaires et phytosanitaires (SPS). Le troisième document analyse les tenants et les aboutissants de la réglementation phytosanitaire américaine. L'analyse empirique montre que le cadre réglementaire de la réglementation phytosanitaire est capturé par des groupes d'intérêt. En outre, contrôlant pour d’autres facteurs, l'analyse montre que les pays à revenus intermédiaires inférieurs et les pays à faibles revenus sont respectivement moins susceptibles d'avoir accès à marché intérieur américain et moins susceptibles de tirer parti des lignes commerciales ouvertes.

in L'action publique locale dans tous ses états. Différenciation et standardisation Publié en 2012-04
DOUILLET Anne-Cécile
LERESCHE Jean-Philippe
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Cet ouvrage est le prolongement des réflexions amorcées à l'occasion du Congrès 2009 de l'Association française de science politique (AFSP), dans le cadre de deux sections thématiques intitulées " Regards critiques : le local comme objet global " et " La démocratie locale en débats ". Ces deux ateliers visaient à faire le point sur les travaux sur le local en politique, pour mieux saisir et valoriser leur contribution aux problématiques de science politique. En effet, les travaux sur le local se sont multipliés en France depuis la décentralisation des années 1980 mais ils se sont accumulés sans que les concepts utilisés soient toujours bien définis, et dans une optique parfois plus descriptive qu'analytique (Smith, 2008).

in Trade, Payments, and Adjustments in Central and Eastern Europe : Proceedings of an EBRD Conference, 26-27 March 1992 Sous la direction de ROLLO J.M.C., FLEMMING John S. Publié en 1992
AGHION Philippe
BURGESS Robin
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The European Community (the correct legal term in trade matters, hereafter EC) is still a recent and ongoing process. Fifty years is a short time span for such an endeavour (Annex I lists the 17 Treaties that have formed its legal basis).3 It is strictly an economic process because a straight forward political unification of Europe was out of reach, then, now, and for the decades to come. This ambiguous relation between economics and politics explains why the EC commercial policy often received the status of a foreign policy instrument. This was the case in the EC relation with former colonies (during the 1960s), developing countries (the 1970s), the Central European countries formerly in the Soviet sphere (the 1990s), and neighbours or emerging economies (the 2000s).

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The Aid for Trade (AfT) initiative has been hailed as highly successful in raising the profile of trade as a tool for development. Developing countries have increasingly mainstreamed trade in their development strategies, while donors have responded by mobilising additional resources for trade-related programmes and projects (together referred to as operations). The AfT initiative however requires a better assessment of its outcomes and impacts in terms of trade performance, poverty reduction, growth and development (...).

Les pays ACP doivent donc prendre une initiative dans l’intérêt de leur développement. Se tourner vers l’Europe n’a guère de sens actuellement : pourquoi espérer de l’Europe un geste que la Commission s’obstine à ne pas faire ? Reste un forum que les pays ACP devraient explorer, celui de l’Organisation Mondiale du Commerce (OMC). Cette note examine ce que les pays ACP pourraient faire dans le cadre des négociations de Doha en cours.

As requested by the Committee on the Internal Market and Consumer Protection, this note focuses on Articles 14 and 15 of the proposed Directive on services. These two provisions are crucial: they define the “screening” process and the timetable which will make operational the “country of origin” principle (Article 16) on which the Directive crucially relies. As these two provisions raise economic more than legal questions, this note focuses on the economics of the Directive.

in Trade Policy Issues: Papers Presented at the Seminar on Trade Policy Issues, March 6-10, 1995 Sous la direction de WONG Chorng-Huey, NAHEED KIRMANI Publié en 1997
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in Competition and economic development = Concurrence et développement économique Publié en 1991
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Under the 1994 Uruguay Round Agreement, only 19 WTO Members have made commitments in audiovisual services in their GATS schedule. As illustrated by Table 1, these commitments are generally of limited scope and magnitude [WTO, 1998]. Among the large audiovisual producers, only the United States have taken substantial commitments at the various stages of audiovisual production, distribution, and transmission.2/ Though much more limited, the commitments by Hong Kong, Japan and India (the world largest film producer) have shown the acceptance by large producers with very influential cultures to consider the issue of liberalization in audiovisual services with an open mind. The rest of the WTO members, insecure about the ability of their audiovisual industry to face competition and/or willing to minimize the exposure of their people to foreign influence, have severely limited access to their markets. This broad coalition was led by the EC, the only large audiovisual producer in this camp (...).

in China's Participation in the WTO Sous la direction de GAO Henry, DONALD LEWIS Publié en 2005
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MANY governments think they could not secure the support of domestic producer interests for the trade-liberalizing agreements they negotiate with other countries without provisions in them that permit a degree of flexibility in implementing the core obligations they undertake in the event of unforeseeable or even foreseeable problems. 1 Thus in the General Agreement on Tariffs and Trade (GATT) there are “escape clauses” that, as exceptio ns to the rules, allow members to exceed their tariff bindings and impose import restrictions that would otherwise violate GATT articles.2 The result is a constant tension between the rules drawn to permit limited exceptions to general GATT obligations and constant pressures in member countries of the World Trade Organization (WTO) to expand the escape clauses to provide protection to politically powerful constituencies – often without much regard for the limits within the GATT – in the other direction. General GATT obligations include Articles I, II, II and XI. Politics dictate the pressures that predominate, but, to ensure that protectionist pressures do not gain excessively, the different escape clauses in the WTO must be narrowly defined. They are justified in various ways. There is little or no coordination or consistency left, however, between the terms under which they are applicable, given all the changes that have taken place with the rapid integration of the world economy since the GATT came into being in 1948.

in Economie européenne Sous la direction de EUROPÉENNE - DIRECTION GÉNÉRALE DES AFFAIRES ÉCONOMIQUES; FINANCIÈRES Commission, EUROPÉENNE - DIRECTION GÉNÉRALE DES AFFAIRES ÉCONOMIQUES; FINANCIÈRES Commission Publié en 1999
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in China and the WTO: accession, policy reform, and poverty reduction strategies Sous la direction de LI Shantong, WILL MARTIN Publié en 2004
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China and the WTO analyzes the nature of the reforms involved in Chinas accession to the WTO, assesses their implications for the world economy, and examines the implications for individual households, particularly the poor. Its key objective is to provide the information that will allow policy makers to implement WTO commitments and formulate supporting policies to contribute strongly to economic development and poverty reduction.

La thèse s'articule autour de deux idées maitresses : les institutions sont des facteurs fondamentaux conditionnant le succès de la politique économique pendant toutes les phases de la libéralisation commerciale ; la politique monétaire peut être considérée comme un des facteurs-clés de ce point de vue. Il est possible de déterminer une politique monétaire optimale pour atteindre la libéralisation commerciale. Mais comme la politique monétaire doit prendre en considération d'autres objectifs, considérés en général comme plus importants, la politique monétaire est rarement optimale du point de vue du commerce. En même temps la politique monétaire ne prenant pas du tout en considérations les conséquences commerciales – donc par exemple une politique monétaire ne se focalisant que sur le niveau général des prix –n'est pas soutenable, soit à cause des conséquences macroéconomiques, soit à cause de déséquilibres politiques. Le chapitre 1 décrit le développement de l'institutionnalisme qui met au centre de l'analyse économique le rôle des institutions et des organisations. Il présente l'économie institutionnelle comme une nouvelle approche des sciences économiques, complétant la théorie néoclassique. Le chapitre 2 esquisse l'importance de la politique monétaire en tant qu'institution du point de vue de la libéralisation commerciale, démontre les caractéristiques de la politique monétaire optimale et explique pourquoi une telle politique est difficilement à mener. Le chapitre 3 présente la relation entre politique de change et commerce, les contraintes provenant des relations commerciales en mettant l'accent sur les risques de la politique de surévaluation. Le chapitre 4 esquisse le fonctionnement des politiques de manipulation du taux de change. Le chapitre 5 présente le modèle de déficit-inflation. Enfin, le chapitre 6 présente les expériences de la Hongrie soulignant que la politique monétaire ne s'occupant que de la désinflation ne peut que faire faillite, et que la théorie de l'indépendance de la banque centrale présente des risques pour les pays en transition.

in Economic Development and Multilateral Trade Cooperation Sous la direction de EVENETT Simon J., HOEKMAN Bernard M. Publié en 2006
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The chapter analyzes the evolution since 1989 of trade among the central European countries and examines several policy options for strengthening these links.

This dissertation examines the links between international trade and economic development through the lens of export growth at the extensive margin. By extensive margin growth is meant either trade in previously untraded products, or trade in existing products between new country pairs. The three chapters of this dissertation represent some of the first contributions to the literature in this area with an approach anchored in development policy concerns. They contribute to a clearer understanding of the links between firm heterogeneity, extensive margin growth, and development. In addition, they provide new insights into the importance of domestic regulations and institutions in terms of developing country trade performance. Chapter one shows that similar factors also affect diversification in the geographical dimension. Chapter three takes the opposite approach, showing that product standards in importing countries can affect export diversification overseas. All three chapters use trade models incorporating heterogeneous firms to motivate the empirical work undertaken.

Now the Doha Round is in its tenth year, it is still far from clear whether a deal will be concluded this year. Neither is clear what are the reasons of the current deadlock. Deep division also remain on how to conclude a possible Doha deal. Apart from this negotiation stalemate, what do trade experts think about Doha? This policy brief analyses these questions using mainly data from the CUTS forum debate on the Doha Round among trade experts and academics. The results show that also among experts huge divisions remain on these issues.

The European Union’s recent trade policy strategy towards China, which focuses on bilateral market access and involves a strong U S-style confrontational stance, is ineffective and short-sighted. Today there exists no genuine dialogue between China and the EU on crucial commercial issues. This paper calls for foresightedness in the European Union’s policies towards China. It reviews the EU’s strategy and proposes concrete policy options that will allow it to more effectively promote its commercial interests in China, by focusing on topics that will draw support from Chinese interests and bring greater economic benefits for both parties. In trade in goods, the paper proposes a “small bargain”, involving the granting of market economy status to China in antidumping, in exchange for China’s improvement of its WTO tariff schedule implementation. In its “behind-the-border” rules agenda, the proposed EU-China Partnership and Cooperation Agreement could develop a truly “grand bargain” involving a strong reduction of China’s highest barriers on inward FDI in services, better access by China to the EU’s services markets, joint procedures to address China’s Sovereign Wealth Funds’ and EU’s norms and standards. It would also involve an important scaling down of Europe’s requests in issues such as intellectual property rights. More broadly, the EU should review its current trade policy strategy based on bilateral deals and re-focus its trade policy on the WTO. The paper finally argues that EU should also adopt a truly global approach in its trade policy towards China. This means involving not only the United States and Japan, but also successful medium-sized industrial and emerging economies.

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This paper is based on a conference organized at Sciences Po by the Groupe d'Economie Mondiale (GEM) on January 29-30, 2009, with the support of the German Marshall Fund of the United States (GMF), the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), La France Agricole and Sciences Po. The Conference steering committee included Pierre H. Boulanger (GEM), Louis-Pascal Mahé (INRA), Patrick A. Messerlin (GEM) and Stefan Tangermann (University of Göttingen and former Director, Trade and Agriculture, OECD).

This paper forms part of an OECD project which addressed the issue of the structure and change in the distribution systems of seven OECD countries. This paper gives an overview of the structure, policy and performance of the French distribution system for the period 1970-90. This analysis is then put into the perspective of international competition. It also draws some recommendations for future policy in this area.

in The World Trade Organization Millennium Round : freer trade in the twenty-first century Sous la direction de DEUTSCH Klaus Günter, SPEYER Bernhard Publié en 2001
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in Effective Crisis Response and Openness: Implications for the Trading System Sous la direction de EVENETT Simon J., CATTANEO Olivier, HOEKMAN Bernard M. Publié en 2009
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In its latest Report on the “financial and economic crisis and trade-related developments” (26 March 2009), the WTO used the term “significant slippage” to qualify changes in protection observed from late 2008 to March 2009. Most of the newspapers in the world translated these terms into “rise of protectionism.” This note argues that evoking a rise in protectionism in April 2009 was premature. Disputing this statement may seem futile. It is not. Such a misrepresentation of the situation offers protectionist interests a considerable tactical advantage in the coming months. First, it will make more difficult for a government to convince its country to liberalize when everybody else is allegedly busy to raise protection. Second, as nothing bad will flow from such a “rise of protection”—for the excellent reason that few additional protectionist measures have been taken so far—protectionist lobbies are in the ideal situation to claim that “raising protection” does not have the dire consequences that economists predict. Then, they will quickly add that more protection could thus be—and should be—granted more lavishly. Public opinion could only agree.

in The New World Trading System : Readings. Papers presented at the OECD Informal Workshop on the "New World Trading System" held in Paris on 25- 26 April 1994 Sous la direction de RABY Geoff Publié en 1994
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in Brookings trade forum 1998. (Reports of the conference held at the Brookings institution, November 13-14, 1997) Sous la direction de LAWRENCE Robert Z Publié en 1998
BOURGEOIS Jacques
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