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L’intégration européenne des marchés financiers semble se heurter de manière répétée à un certain type de problèmes concernant la substance et les limites conceptuelles de ce « marché » en cours d’intégration, ainsi que le statut et le rôle qu’y revêtent la monnaie, les infrastructures et la gouvernance publique. Ces problèmes et les controverses qu’ils soulèvent présentent un parallélisme avec des débats classiques de théorie économique tels que celui qui oppose les conceptions du marché comme espace sans frottements et comme processus de concurrence. Ce parallélisme est attribué ici à une « conception concurrentielle du marché » car celle-ci implique l’idée contradictoire d’une « intégration de la fragmentation ». La thèse repère ces thèmes et ces parallèles dans un grand projet récent d’intégration des infrastructures de marché financier : la plateforme paneuropéenne de règlement-livraison de titres Target2Securities (ou T2S), censée surmonter la fragmentation des systèmes qui réalisent les transferts de monnaie et de titres lors de transactions financières. L’analyse de ce projet permet en outre d’avancer une réponse à une énigme que les approches habituelles de l’intégration européenne en sociologie et en économie politique (political economy) – principalement centrées sur les intérêts et idées des acteurs les plus puissants – sont bien en peine d’éclaircir : à savoir la raison pour laquelle T2S sera de facto un monopole de la Banque centrale européenne, alors que les institutions européennes privilégient depuis le début l’intégration par les acteurs privés. La notion foucaldienne de « formation discursive » est mise à contribution pour conceptualiser ces thèses.

European integration of financial markets appears to repeatedly encounter specific kinds of problems about the substance and limits of the notion of “the market” undergoing integration, and about the status and role of money, market infrastructures, and government within it. Moreover, these problems and the controversies around them parallel classical discussions in economic theory such as that between conceptions of the market as a frictionless space and as a process of competition. A “competitive conception of the market” is identified as producing these parallel problems and controversies in European market integration and economic theory because it implies a contradictory “integration of fragmentation.” These themes and parallels can be specifically identified in a recent major project to integrate financial market infrastructures: a pan-European settlement platform – “Target2-Securities (T2S)” – to overcome existing fragmentation between the systems that perform the actual delivery of money and securities from financial transactions. Moreover, a close analysis of T2S answers a question that existing sociological and political economy approaches to European integration – focusing primarily on the interests and ideas of powerful players – struggle with: why T2S will become de facto a monopoly for the European Central Bank when early on in the integration process EU institutions emphasized an industry-led integration. Foucault’s notion of “discursive formation” is employed to conceptualize these arguments.

Ordoliberalism is widely considered to be the dominant ideology of the German political elite today and consequently responsible at least in part for its hard ‘austerity’ line during the recent Eurozone crisis. This article presents a genealogy of the main concerns, concepts and problems around which early German ordoliberalism was formed and structured as a political and economic ideology. Early ordoliberalism is shown to be rooted in an interwar Germanophone Lutheran Evangelical tradition of anti-humanist ‘political ethics’. Its specific conceptions of the market, the state, the individual, freedom and duty were developed on a Lutheran Evangelical basis. Analytically, the article considers ideological influences of theology on political and economic theory not so much in terms of consensus and ideational overlap, but rather in terms of shared concerns, concepts and problems across different positions.

in British Journal of Sociology of Education Publié en 2014-12
MUNK Martin D.
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This article argues that there is a double problem in international research in cultural capital and educational attainment: an empirical problem, since few new insights have been gained within recent years; and a theoretical problem, since cultural capital is seen as a simple hypothesis about certain isolated individual resources, disregarding the structural vision and important related concepts such as field in Bourdieu’s sociology. We (re-)emphasize the role of field theory in cultural capital research in education, taking into consideration current concerns in international quantitative research.