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Cette contribution analyse les stratégies du gouvernement en France pour accroître son contrôle de l’agenda en matière de politique européenne. Depuis le traité de Maastricht, le Parlement français a cherché à développer le contrôle parlementaire sur ces dossiers. Malgré un progrès indéniable, nous soutenons qu’en s’appuyant sur le déséquilibre de départ, le gouvernement est parvenu à neutraliser l’essentiel de ces avancées. L’explication que nous avançons est avant tout institutionnelle, dans la mesure où le déséquilibre de départ entre institutions permet au gouvernement de structurer les changements et leurs effets à sa guise.

This paper examines the evolution of intra-executive relations under the Fifth Republic. In particular, it looks at the presidential decision to change or reshuffle governments. It shows that the president has used the institutional privileges to reshuffle and replace governments very much in his own best interests. Moreover, we try to understand whether the evolution of the party system has affected this practice. We show that current tendencies are not strong or unambiguous enough to find strong effects.

in La Vie des Idées Publication date 2011
FRANÇOIS Abel
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Quelle est la population des députés français depuis les débuts de la Cinquième République ? Au travers d’une analyse statistique de la composition des 13 législatures, A. François et E. Grossman dressent un portrait du député français et suivent l’évolution des pensionnaires de l’Assemblée Nationale. Il apparaît que la structure socioprofessionnelle en est particulièrement stable.

in Les politiques européennes Publication date 2009-10
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Dès les débuts de l’intégration européenne, les groupes d’intérêt, plutôt que les mouvements sociaux, ont été au centre de l’attention. On a longtemps espéré que l’Europe politique pourrait être tirée par l’Europe économique, pour reprendre les termes de Jean Meynaud et Dusan Sidjanski, et entraîner d’autres acteurs dans ce mouvement. Les « solidarités de fait », évoquées dans la déclaration Schuman du 9 mai 1950, impliquaient en effet un lien dédramatisé et pragmatique au politique, facilitant une « réorientation des loyautés », suivant la terminologie des travaux néofonctionnalistes. Après des décennies d’indifférence, depuis l’Acte unique et, surtout, le traité de Maastricht, l’opinion publique s’est de plus en plus intéressée à l’Europe, . Le projet de monnaie unique a suscité des réactions et des peurs jusque-là inconnues dans le contexte de l’intégration européenne. Les groupes d’intérêt sont ainsi devenus l’une des cibles des critiques de la construction européenne. Les souverainistes et l’extrême gauche, en France comme ailleurs, firent alors des « lobbys de Bruxelles » l’une de leurs cibles privilégiées. [Premier paragraphe]

in Transparency in a New World Order. Unveiling organizational visions Publication date 2008
LUQUE Emilio
MUNIESA Fabian
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in French Politics Publication date 2013-09
FRANÇOIS Abel
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This article presents a descriptive analysis of French ministers since the beginning of the Fifth Republic. We find that ministers are generally appointed aged about 50 years; that women’s representation has increased, but is still less than 30 per cent in the most recent cabinets, and that women often hold more junior positions; that the proportion of ministers who were members of parliament varies, but rarely falls below 60 per cent; that the average minister serves around 15 months; and that ministerial tenure ends mainly due to collective reasons (80 per cent), that is, the prime minister’s resignation or the end of the legislature, rather than reasons relating to the minister individually.

in La Vie des Idées Publication date 2012-01
FRANÇOIS Abel
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Après les députés, A. François et E. Grossman dressent un portrait du ministre type sous la Ve République et suivent l’évolution de leur carrière au sein du gouvernement. Les résultats ne surprendront pas, mais frappent par leur constance, de 1958 à aujourd’hui.

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Money, finance and credit are literally the lifeblood of the modern economy. The distribution of money and credit are essential to productive investment in trade and industry, to the maintenance of consumer purchasing power and demand, to individuals' social status and standard of living, and ultimately to public order. This importnat new volume provides a wide-ranging discussion of both the potential and the problems arising from the application of multi-level governance literature to the monetary and financial domain. The contributors achieve this through a range of case studies and conceptual discussions of the issues raised by financial and monetary governance, acknowledging that multi-level governance has to take the form of a framework which recognizes a fluid range of scales, and the significance of non-formal institutional and social nodes of authority.

in RJournal Publication date 2013-06
BOYDSTUN Amber E.
COLLINGWOOD Loren
JURKA Timothy P.
WOUTER Van Atteveldt
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Social scientists have long hand-labeled texts to create datasets useful for studying topics from congressional policymaking to media reporting. Many social scientists have begun to incorporate machine learning into their toolkits. RTextTools was designed to make machine learning accessible by providing a start-to-finish product in less than 10 steps. After installing RTextTools, the initial step is to generate a document term matrix. Second, a container object is created, which holds all the objects needed for further analysis. Third, users can use up to nine algorithms to train their data. Fourth, the data are classified. Fifth, the classification is summarized. Sixth, functions are available for performance evaluation. Seventh, ensemble agreement is conducted. Eighth, users can cross-validate their data. Finally, users write their data to a spreadsheet, allowing for further manual coding if required.

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This article analyses different standard measures of legislative turnover. Two main concerns are discussed: (1) the very definition of turnover: incoming MPs versus first-term MPs; and (2) the level of analysis: the whole chamber versus political groups. To illustrate this discussion, turnover in the French lower chamber, the Assemblée Nationale, is studied. It is shown that the choice of a particular measure is not trivial since empirical results are affected by the definition adopted. If the distinction between incoming and first-term MPs does not greatly modify results, the choice of the level of analysis leads to contradictory results. It is shown that the very logic of electoral contests leads to renewal mostly among those who lost previous elections, while incumbent majorities that lose elections hardly experience renewal. As both these phenomena coexist for every single election, aggregate measures of turnover do not account for these contradictory tendencies and tend to concentrate on alternation rather than turnover.

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